Używana Skoda Superb I - typowe awarie i problemy
Ze Skodą Superb jest trochę jak z Volkswagenem Phaetonem niby ma przyzwoite silniki i dobre wyposażenie we względnie atrakcyjnej cenie, jednak mimo to wielu potencjalnym klientom nie podoba się logo więc decydują się np. na droższe Audi. Jeżeli nie musicie mieć czterech pierścieni na masce i nie odstraszają Was nieco słabsze osiągi i mniejszy prestiż to powinniście rozważyć zakup Skody Superb.
03.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Największa Czeszka z rodziny aut marki Skoda zadebiutowała na rynku jesienią 2001 roku i już rok później zagościła u polskich dealerów. W 2003 roku moc 2.5-litrowego diesla TDI podniesiono ze 155 do 163 koni mechanicznych. 2006 rok to czas, kiedy przeprowadzono modernizację auta.
Dwa lata później Skoda Superb I została zastąpiona przez nowocześniejszego następcę, który jest oferowany także w wersji kombi. A co znajdziemy pod maską I generacji tego auta? Oferta silnikowa to już tradycyjnie motory ze stajni VW w następujących odsłonach:
- R4 1,8T (150 KM)
- R4 2,0 (115 KM)
- V6 2,8 (193 KM)
- R4 1,9 TDI (101, 105- 130 KM)
- R4 2,0 TDI (140 KM)
- V6 2,5 TDI (155- 163 KM)
Jeżeli zdecydujecie się na wariant benzynowy to najlepszym wyborem będzie w tym przypadku 1,8-litrowy turbodoładowany silnik R4, który zapewnia przyzwoitą dynamikę i niewielkie spalanie. Ci, którzy liczą na oszczędności, na stacjach benzynowych powinni wybrać 1,9-litrową jednostkę TDI.
Jeżeli zdecydujemy się na jedną z mocniejszych jednostek wysokoprężnych, wówczas to co zaoszczędzimy na stacji paliw prawdopodobnie wydamy w warsztacie na naprawy. Dlaczego? Ponieważ jak doskonale wiedzą fani aut z koncernu VW zarówno 2,0-litrowy, jak i 2,5-litrowy motor TDI to silniki, które potrafią być bardzo kapryśne. Ten pierwszy boryka się z problemem pękających głowic i częstymi awariami pompowtryskiwaczy.
Jednak w Skodzie tego typu przypadłości pojawiają się znacznie rzadziej niż w modelach VW czy Audi. Co więcej, w topowym dieslu często dochodzi do uszkodzenia wałków rozrządu i pompy wtryskowej. Ponadto w autach po faceliftingu z 2,0-litrowym i 2,5-litrowym dieslem montowano filtry cząstek stałych, które zwłaszcza w autach użytkowanych w miastach mogą się często zapychać.
Ponadto, w nowszych wersjach 2,0 TDI dość uciążliwą usterką jest uszkodzenie pompy olejowej. Co jeszcze może się zepsuć w Skodzie? Sporadycznie w niektórych egzemplarzach dochodzi do uszkodzenia pompy wspomagania układu kierowniczego, objawem takiej usterki są wyczuwalne drgania na kole kierownicy.
Użytkownicy Skody Superb narzekają na niską trwałość osłon przegubów napędowych oraz przednich górnych wahaczy. Plastiki i przyciski wewnętrznego panelu drzwi pokryto lakierem, który dość szybko się wyciera zostawiając mało estetyczne ślady. W niektórych autach z deski rozdzielczej wydobywają się różnego rodzaju trzaski - to objawy słabego spasowania elementów. Pomimo młodego wieku na tylnej klapie może pojawić się rdza.
Podsumowując, Skoda Superb to przestronne i praktyczne auto dla osób szukających dużego samochodu w dobrej cenie i o przyzwoitych kosztach eksploatacji. Ceny najtańszych egzemplarzy znajdziemy za około 22 000 zł. Pamiętajmy jednak, że awaryjność tego auta będzie zależeć nie tylko od jego stanu, ale także w dużej mierze od wersji silnikowej, którą wybierzemy.