TestyŠkodaŠkoda Octavia Combi RS TSI MT - test

Škoda Octavia Combi RS TSI MT - test

Škoda Octavia Combi – przestronne i dość solidnie wykonane auto rodzinne w przystępnej cenie, którego popularność rośnie wprost proporcjonalnie do czasu obecności na rynku. W zeszłym roku w ofercie czeskiego producenta pojawiła się jednak wersja, która z pewnością nie będzie częstym widokiem na polskich drogach. Mowa o usportowionej wersji RS, która ceną i osiągami zamyka od góry ofertę tego modelu.

Škoda Octavia Combi RS TSI MT - test
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

18.06.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Škoda Octavia Combi RS TSI MT - test

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Niezorientowanym w oznaczeniach przyklejonych do atrapy chłodnicy i tylnej pokrywy bagażnika charakter najszybszej Octavii zdradzają symetrycznie wyprowadzone, trapezoidalne końcówki układu wydechowego, którego brzmienie nie ma jednak nic wspólnego z cechami sportowymi. Z zewnątrz trudno więc zgadnąć, jak szybkie może być stojące obok kombi. W dzisiejszych czasach bijący po oczach lakier, większe koła i "podwójny" wydech można mieć praktycznie w każdym samochodzie.

Nie zastąpią one jednak tego, co pod blachą. W przypadku Škody za cenę sąsiadującą z hot hatchami (109 200 zł) można mieć auto, które w razie potrzeby przyspieszy od 0 do 100 km/h w 6,9 s. To naprawdę dobry wynik, który zbliża się do osiągów mniejszych od niej hatchbacków z segmentu C, jednak rodzinna Škoda nawet w wersji RS pozostaje niepozorna, a do tego jest zdecydowanie bardziej funkcjonalna. Ostry łuk zbierze bez krzty niepewności, wioząc przy tym w bagażniku pralkę czy lodówkę.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Choć wnętrze auta skomponowane jest na wzór zwykłej, bogato wyposażonej Octavii, umiarkowane modyfikacje objęły też kabinę. Pojawiło się w niej kilka sportowych akcentów, takich jak plastikowe wstawki przy lewarku zmiany biegów oraz boczkach drzwi imitujące włókno węglowe, aluminiowe nakładki na pedały czy perforowane obszycie wieńca kierownicy. Całość wygląda dość skromnie, spójnie i wykonana jest z dobrych materiałów. Jakość użytych tworzyw czy spasowania elementów nie budzi zastrzeżeń. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie solidnej, materiały są przyjemne w dotyku, a panel multimediów reagujący otwarciem menu na zbliżenie ręki cieszy oko swoją nowoczesnością.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Najciekawszym dodatkiem są sportowe, półkubełkowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem i dość mocnym trzymaniem bocznym zarówno oparcia, jak i siedziska. Wykończono je po bokach sztuczną skórą i biegnącym przez środek elastycznym materiałem przypominającym poprzecznie poprzecinany spandex. Siedziska są wygodne, łatwo je pod siebie ustawić i mimo dość wysokiego stelaża pozwalają poczuć usportowiony klimat wersji RS.

Cieszy fakt udanego połączenia auta o naprawdę dobrej dynamice i niezłym prowadzeniu z piekielnie funkcjonalnym i pakownym nadwoziem typu kombi. W przestrzeni przewozowej Octavii Combi RS nie brakuje rozkładanych haczyków czy siatek na bagaże, które warto stabilnie zamocować, aby nie przemieszczały się po aucie podczas szybkiego zbierania zakrętów. O ile usportowiona wersja z silnikiem zasilanym olejem napędowym trochę rozczarowuje, o tyle w przypadku wersji benzynowej jest więcej niż zadowalająco.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Zawieszenie jak na auto usportowione jest stosunkowo komfortowe, ale jednocześnie naprawdę dobrze klei koła do asfaltu w zakrętach. Nawet podczas odpuszczenia gazu na łuku tylna oś na wielowahaczu bez chwili niepewności podąża za przodem. Dzięki lżejszemu niż przy wariancie TDI silnikowi podsterowność ograniczona jest do minimum, a elektroszpera XDS bardzo ładnie zarządza momentem obrotowym na kołach napędowych podczas pokonywania zakrętów. Samochód prowadzi się pewnie i przyjemnie. Próba wymknięcia się z narzuconego toru jazdy występuje bardzo rzadko i dość łatwo ją przewidzieć – Octavia RS naprawdę dużo wybacza. Precyzyjny układ kierowniczy nie musi się wstydzić bardziej sportowych aut i potencjalnemu odbiorcy Octavii z pewnością wystarczy jego zachowanie.

Silnik pokazuje możliwości auta od prędkości obrotowej 2500 obr./min, nie wykazując się przy tym też jakimś ogromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Skrzynia biegów pewnie zazębia kolejne przełożenia. Warto stosować międzygaz przy redukcjach, ponieważ przez spory skok momentu obrotowego przednia oś lubi szarpnąć. ESP w trybie Sport pozwala na naprawdę duże uślizgi przedniej osi. Auto na 1. biegu mocno mieli kołami, a po gwałtownym wciśnięciu gazu potrafi przypiłować kapcia nawet na 3 biegu. Octavia RS jest dość lekka i taka moc na ośce w zupełności jej wystarcza.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Gdyby zebrać przymiotniki opisujące markę Škoda, określenie "sportowa" będzie z pewnością jednym z najrzadszych. Rodzinna Škoda Octavia Combi jako auto usportowione? Choć sam pomysł mógł wydawać się lekko szalony, inżynierowie odpowiedzialni za ten projekt spisali się wzorowo. Octavia Combi RS prezentuje się naprawdę nieźle, a na drodze nie ma się czego wstydzić: świetne są zarówno osiągi, jak i prowadzenie. To dobry samochód, jednak wychodzący nie tylko poza ramy wizerunku modelu, ale też poza potrzeby przeciętnych użytkowników Škody.

Plusy:

Skutecznie łączy wysoką funkcjonalność i świetne osiągi

Bardzo dobre prowadzenie

W miarę rozsądne zużycie paliwa

Wygodne fotele

Minusy:

Zbyt normalne brzmienie silnika i wydechu

Ogólna ocena samochodu: 8,5/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/15]

Škoda Octavia Combi RS TSI MT - dane techniczne

Testowany egzemplarz:Škoda Octavia Combi RS TSI MT
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbo
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1984 cm3
Stopień sprężania:9,6
Moc maksymalna:220 KM przy 4500-6200 rpm
Moment maksymalny:350 Nm przy 1500-4400 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:110 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna
Typ napędu:FWD (przedni)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson, stabilizator
Zawieszenie tylne:Oś wielowahaczowa, stabilizator
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:10,5 m
Koła, ogumienie przednie:Fulda Cristal Control 225/40 R18
Koła, ogumienie tylne:Fulda Cristal Control 225/40 R18
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Kombi
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,316
Masa własna:1367 kg
Stosunek masy do mocy:6,2 kg/KM
Długość:4685 mm
Szerokość:1814 mm bez lusterek
Wysokość:1452 mm
Rozstaw osi:2680 mm
Pojemność bagażnika:610/1740 l
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-10 km/h:0,5 s
Przyspieszenie 0-20 km/h:1,2 s
Przyspieszenie 0-30 km/h:1,9 s
Przyspieszenie 0-40 km/h:2,5 s
Przyspieszenie 0-50 km/h:3,1 s
Przyspieszenie 0-60 km/h:4,1 s
Przyspieszenie 0-70 km/h:4,9 s
Przyspieszenie 0-80 km/h:5,5 s
Przyspieszenie 0-90 km/h:6,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h:6,9 s7,2 s
Przyspieszenie 0-110 km/h:8,6 s
Przyspieszenie 0-120 km/h:9,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h:10,9 s
Przyspieszenie 0-140 km/h:12,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h:13,8 s
Hałas w dB na biegu jałowym47 dB
Hałas w dB przy 2000 obr./min.50 dB
Hałas w dB przy 4000 obr./min.60 dB
Prędkość maksymalna:244 km/h
Zużycie paliwa (miasto):7,7 l/100 km9,9 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5,3 l/100 km7,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,2 l/100 km8,3 l/100 km
Emisja CO2:142 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:ok. 138 000 zł
Model od:110 800 zł
Wersja silnikowa od:110 800 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Pakiet chromLakier (1950 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:
Skórzana kierownica, sportowe fotele, tapicerka RS
-
Koła i opony:Obręcze 17'Obręcze 18' (800 zł)
Komfort:Climatronic, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, tempomat, relingi dachowe, składana tylna kanapa, elektrycznie sterowane i składane podgrzewane lusterkaPodgrzewane fotele przednie (800 zł) i tylne (1400 zł), elektryczna pokrywa bagażnika (1450 zł), elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe (4200 zł), PERFORMANCE MODE SELECTION – wybór profilu jazdy (750 zł),
Bezpieczeństwo:ESP z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, XDS, HBA, DSR, TSA, CBC, hamulec antykolizyjny, 7 poduszek powietrznych, isofix, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętówKontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania (1200 zł), system wspomagania parkowania 2.0 (1250 zł), aktywny tempomat (2800 zł), LANE ASSIST – asystent pasa ruchu (1600 zł)
Multimedia:Wyświetlacz Maxi–DOT, radio Bolero z USB i AUX oraz Bluetooth i z ośmioma głośnikamiSystem nawigacji COLUMBUS z mapą Europy (6800 zł), Sound System CANTON 10 głośników, cyfrowy equalizer, moc 570 W (1900 zł)
Mechanika:Sportowe zawieszenie-
Komentarze (35)