Używana Skoda Fabia I - typowe awarie i problemy
Jednym z najczęściej spotykanych aut na naszym rodzimym rynku jest Skoda Fabia I. Polacy polubili to auto nie tylko ze względu na niską cenę, ale przede wszystkim za to, ze w dużej mierze bazuje na podzespołach Volkswagena.
10.07.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co prawda stylistyka Skody Fabii nie powala na kolana, ale jest też bardzo uniwersalna dzięki czemu trafia w gusta wielu ludzi szukających rozsądnego i solidnego auta. Fabia pierwszej generacji zadebiutowała w 1999 roku zastępując wysłużony już model Felicia.
W 2001 roku do oferty dołączyło zgrabne kombi oraz nieco pokraczny i nieproporcjonalny sedan. Modernizacji czeski reprezentant klasy B doczekał się w 2004 roku. Trzy lata później Fabia I została zastąpiona przez nowocześniejszą i ciekawszą stylistyczne generację. Skoda Fabia I oferowana jest wyłącznie z napędem na przednią oś w połączeniu z 5- biegowym manualem lub automatem. Pod maską tego niewielkiego autka znajdziemy jeden z poniższych silników:
- R3 1,2 HTP ( 45- 64 KM)
- R4 1,0 8V (50 KM)
- R4 1,4 8V (60- 68 KM)
- R4 1,4 16V (75- 101 KM)
- R4 2,0 16V (115 KM)
- R3 1,4 6V TDI (70, 75- 80 KM)
- R4 1,9 8V SDI (64 KM)
- R4 1,9 8V TDI (101- 130 KM)
Odradzamy zakup auta z 1,4-litrowym motorem benzynowym czeskiej produkcji, najsłabszymi punktami tej konstrukcji są pękająca uszczelka pod głowicą oraz nietrwały łańcuch rozrządu, który w autach z większymi przebiegami może wymagać wymiany.
Jednostka 1,2 HTP również źle sprawdza się w Fabii jednak nie ze względu na awaryjność, ale słabą dynamikę i za wysokie jak na taką pojemność silnika spalanie. Najbardziej trafnym wyborem będzie 1,4-litrowy 101-konny benzyniak, choć i ten nie jest wolny od wad.
Ze względu na zastosowanie układu recyrkulacji spalin może dojść do zacięcia zaworów, czego przyczyną jest nagromadzenie się na nich sadzy. Spośród diesli najlepszą opinią cieszy się 1,9 SDI, lecz wyraźnie nie radzi sobie z tym autem.
Tu zdecydowanie polecamy silnik 1,9 TDI, który jest stosunkowo trwały i zapewnia w miarę przyzwoite osiągi. Uwaga! Diesle z większymi przebiegami wymagają przeczyszczenia pompowtryskiwaczy. W wielu autach z motorami wysokoprężnymi zacierają się turbosprężarki.
Kolejnym słabym punktem Fabii jest też nietrwałe zawieszenie. Najbardziej podatne na uszkodzenie są: łączniki stabilizatora, wahacze, odboje amortyzatorów. Ponadto szybko zużywają się łożyska przednich kół. Użytkownicy Fabii narzekają na przeciekające uszczelki tylnych drzwi.
W wyniku uszkodzenia czujnika skrętu wyłącza się wspomaganie kierownicy. Narażone na uszkodzenie są również czujnik temperatury wody i sterownik silnika. W niektórych egzemplarzach pojawiają się problemy z ustawieniem temperatury klimatyzacji.
Ponadto w Skodzie Fabii może wystąpić defekt czujnika położenia wału korbowego oraz uszkodzenie diod alternatora. Mocną stroną stroną czeskiego przedstawiciela segmentu B jest dobre zabezpieczenie antykorozyjne, jedynym elementem, na którym może pojawić się rdza jest układ wydechowy.
Podsumowując, Skoda Fabia I to samochód skierowany przede wszystkim do ludzi rozsądnych, którzy oczekują od auta niskich kosztów eksploatacji i niewielkiego spalania. Próżno tu szukać sportowych emocji czy ekstrawaganckiego designu, za to auto odwdzięczy się w serwisie. Najtańsze egzemplarze Fabii kupimy na rynku aut używanych już za około 10 000 zł.