Separator wody przy filtrze paliwa – do czego służy?
Nie każdy właściciel pojazdu z silnikiem wysokoprężnym wie, że filtr paliwa w jego aucie posiada dodatkowo specjalny separator wody. O jego istnieniu może się jednak dowiedzieć już przy pierwszych przymrozkach.
26.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pojawianie się wody w paliwie jest naturalnym zjawiskiem. Zbiornik nie jest przecież cały czas hermetycznie zamknięty – podczas tankowania dostaje się do środka wilgoć, która następnie skrapla się na ściankach. W samym paliwie może znajdować się także niewielka ilość wody pochodzącej np. z biokomponentów paliwa, które chłoną parę wodną.
Z taką ilością wody z powodzeniem radzi sobie filtr paliwa, tyle że podczas zimowych mrozów może ona zamarznąć, unieruchamiając auto. Aby uniknąć takiego scenariusza, warto co jakiś czas opróżniać separator znajdujący się bezpośrednio pod filtrem paliwa. Czynność można zlecić pracownikom warsztatu podczas okresowego serwisu lub wykonać ją samemu, o ile w obudowie filtra jest specjalny zawór.
Jak się chronić przed zamarznięciem filtra?
W trakcie zimy warto tankować do pełna – im więcej bowiem wilgotnego powietrza, tym więcej wody w baku. Profilaktycznie należy także wymieniać filtr paliwa, a jeśli posiada on dodatkowy kurek upustowy, to warto korzystać z niego co kilka tankowań. W niektórych modelach aut elektronika sama informuje kierowcę o konieczności pozbycia się wody z układu.