Sen Salmsona o motoryzacyjnej potędze [geneza motoryzacji]

Doświadczenie w lotnictwie oraz budowie samolotów i podzespołów lotniczych Emile Salmson chciał przełożyć na motoryzację. Niestety, bez większego sukcesu.

Salmson Grand Sport
Salmson Grand Sport
Piotr Wielgus

10.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1919 roku Emile Salmson założył we francuskiej miejscowości Billancourt fabrykę, w której oprócz samochodów produkowano także silniki lotnicze i iskrowniki. Pierwsze samochody opuściły zakład Societe des Moteurs Salmson w 1921 roku. Były to lekkie konstrukcje typu cyclecar. Następnie wykupiono licencję od pewnej brytyjskiej firmy i zaczęto produkować auta znane pod nazwą Grand Sport. Fabryką dowodził wówczas niejaki Emile Petit.

Salmson Grand Sport
Salmson Grand Sport

Jeszcze podczas trwania produkcji Grand Sporta właściciel fabryki zaczął projektować własny samochód. Miał wyobrażenie o sportowym aucie z czterocylindrowym silnikiem o małej pojemności. Aby zrealizować te założenia, trzeba było stworzyć możliwie jak najlżejszą konstrukcję. Udało się to Salmsonowi i Petitowi.

Auto miało czterocylindrowy silnik o pojemności 1086 ccm i mocy 40 KM. Produkowano je w latach 1925-1929 pod taką samą jak na brytyjskiej licencji, a więc Grand Sport. Kilka lat później z fabryki wyjeżdżały już rasowe sportowe samochody wyposażone w silniki z podwójnymi wałkami rozrządu.

Salmson S4E
Salmson S4E

W latach 30. Salmson dostosował się do ogólnie obowiązujących trendów w tym czasie i zaistniał na rynku samochodów luksusowych. Zaprezentował model S4E. Auto pojawiło się z nadwoziem dwu - i czterodrzwiowym, a także cabrio. Samochody nie były tanie także dlatego, że wykonywano je ręcznie z największą dbałością o szczegóły. Mimo wysokiej ceny auta znalazły sporo nabywców. S4E wyposażony był w czterocylindrowy silnik o pojemności 2336 ccm, który dawał moc 70 KM. Równie dużym wzięciem i popularnością nad Sekwaną cieszył się model S4 61.

Salmson S4 61 cabrio
Salmson S4 61 cabrio

Marka Salmson wróciła na rynek tuż po zakończeniu II wojny światowej, jednak nie zdołała się podnieść. Wznowiono co prawda produkcję modeli S4E i S4 61, ale z wiadomych względów nie cieszyły się one już takim zainteresowaniem. W 1950 roku wszystkie środki fabryki zaangażowano w stworzenie nowego modelu, E72. Niestety, firma nie osiągnęła sukcesu i Salmson powoli zaczął skupiać całą swoją siłę skupiać na przemyśle lotniczym.

Salmson 2300 S
Salmson 2300 S

Salmsonowi udało się jeszcze wypuścić auto, które przez trzy lata z rzędu, od 1955 roku, startowało w 24-godzinnym wyścigu Le Mans - model 2300 S. Nie miało to jednak większego wpływu na finanse firmy. Rok 1957 to ostatni rok funkcjonowania działu samochodowego Salmsona, który został odkupiony przez Renault.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)