Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - koło ratunkowe [test autokult.pl]
Ostatni okres nie był łaskawy dla marki Seat, nie dziwi więc fakt, że hiszpański producent pod skrzydłami niemieckiego rodzica wiąże bardzo duże nadzieje z ostatnimi modyfikacjami i nowymi modelami. Jako pierwsza na nasz redakcyjny parking trafiła odświeżona Ibiza. Jak bardzo różni się od wersji sprzed liftingu?
16.01.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive - test
Ostatni okres nie był łaskawy dla marki Seat, nie dziwi więc fakt, że hiszpański producent pod skrzydłami niemieckiego rodzica wiąże bardzo duże nadzieje z ostatnimi modyfikacjami i nowymi modelami. Jako pierwsza na nasz redakcyjny parking trafiła odświeżona Ibiza. Jak bardzo różni się od wersji sprzed liftingu?
Z zewnątrz
Wygląd zewnętrzny prezentowanego Seata Ibizy to największa, choć nadal niewielka w ogólnym rozrachunku zmiana. Zmiany objęły delikatne przetłoczenie na dole tylnego zderzaka i podział wkładu oświetlenia pod kloszem reflektorów. Modyfikacje przedniej części auta dużo bardziej rzucają się w oczy. Całkowicie odmieniony przedni pas to zasługa nowych reflektorów o ostrzejszym zarysie ze światłami LED do jazdy dziennej, nawiązującymi do marki Audi. Gruntownemu przemodelowaniu został również poddany zderzak wraz ze zintegrowaną atrapą chłodnicy. Nieco dziecinny uśmiech dolnego wlotu powietrza zastąpiono odwróconym trapezem. Dzięki tym zmianom Ibiza wygląda doroślej i lepiej wkomponowuje się w gruntownie odświeżoną ofertę Seata. Nieco szaleństwa dodaje też zielony lakier Lima, który przykuwa wzrok do zgrabnej sylwetki. Zmiany w wyglądzie mimo niezbyt wielkiego zakresu można z pewnością zaliczyć do udanych.
Wewnątrz
To, co znajduje się w środku Ibizy, ani nie przyciąga, ani nie odrzuca. Materiały, mimo że są twarde, wyglądają dość atrakcyjnie i nie trzeszczą podczas przejazdów przez nierówności. Warto zwrócić uwagę na to, że im niżej od deski rozdzielczej, tym plastiki są gorszej jakości. Płat tworzywa w górnej części kokpitu od strony pasażera, wygodna i dobrze wyprofilowana kierownica obszyta naturalną skórą czy okrągłe nawiewy powietrza ze srebrnymi obwódkami sprawiają bardzo dobre wrażenie.
Kierując wzrok w dół – już w okolice panelu klimatyzacji - dostrzeżemy dość toporny i podatny na zarysowania plastik, należy jednak pamiętać o tym, że Ibiza to segment B. Na pochwałę zasługuje na pewno ergonomia zwróconej ku kierowcy deski rozdzielczej oraz intuicyjność obsługi i przyjemne dla oka, czytelne zegary. Na drugiej szali znajduje się niezbyt czysto grający system nagłośnienia i sam radioodbiornik, który potrafi na chwilę zgubić stację nawet podczas jazdy po dużym mieście.
Jak na gabaryty Ibizy miejsca wewnątrz jest wystarczająco dużo, szczególnie jeśli na tylnej kanapie nie siedzą zbyt rosłe osoby. Fotele są umiarkowanie wygodne i trzymanie boczne w zakrętach jest im praktycznie obce. Miejski Seat ma za to całkiem duży bagażnik, który dzięki sporej głębokości po pokonaniu dość wysokiego progu może zmieścić nawet większe pakunki.
Na drodze
Ibiza z silnikiem TSI o pojemności 1,2 l nie zachęca jednak do szybkiej jazdy - bardziej do leniwego przemieszczania się po mieście. Pięciostopniowa przekładnia ręczna ma bardzo dobrze dobrane przełożenia i praktycznie nie czuć tutaj potrzeby dokładania szóstego biegu. Skok lewarka jest lekki i jednocześnie dość precyzyjny. Po przełamaniu ledwie wyczuwalnego oporu bieg praktycznie sam wskakuje na swoje miejsce.
Dynamika małego Seata nie powala na kolana, ale wspomniana jednostka radzi sobie z autem całkiem dobrze, szczególnie w zakresie niższych i średnich prędkości obrotowych. Ibiza potrafi również być dość oszczędna. Zużycie paliwa na poziomie 7,0-7,5 l/100 km w mieście i 5,0-5,5 l/100 km w leniwej trasie to dobry wynik, który z pewnością można jeszcze poprawić.
Prezentowany egzemplarz wyposażony był również w pakiet Ecomotive, zawierający asystenta ruszania pod górę, system odzyskiwania energii hamowania oraz coraz częściej montowany w autach tego segmentu system Start&Stop, który tak jak w większości samochodów grupy VW AG sprawuje się bardzo dobrze i nie przeszkadza w normalnej eksploatacji.
Ibiza to w swoim segmencie bardzo mocny średniak, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Subtelne odświeżenie stylistyczne poprawiło wygląd auta i jednocześnie przypomniało klientom, że marka Seat wciąż istnieje, a jej dzieci ze związku z Volkswagen AG potrafią być naprawdę atrakcyjne. Czy nowe koło ratunkowe pomoże podtopionego Seatowi wypłynąć na suchy, stabilny ląd? O tym jak zwykle zadecydują klienci.
- Udane odświeżenie stylistyczne
- Dobre prowadzenie
- Bardzo dobra skrzynia biegów
- Rozsądne zużycie paliwa
- Wysoka ergonomia deski rozdzielczej
- Niektóre materiały wnętrza
- Słabe nagłośnienie i radio
Testowany egzemplarz: | Seat Ibiza 1,2 TSI Ecomotive | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbosprężarka | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | SOHC 8V | |
Objętość skokowa: | 1197 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10 | |
Moc maksymalna: | 105 KM przy 5000 rpm | |
Moment maksymalny: | 175 Nm przy 1550-4500 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 87,7 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 5-stopniowa, manualna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna McPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany, zębatkowy | |
Średnica zawracania: | 10,5 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 215/45 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 215/45 R16 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1095 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 10,4 kg/KM | |
Długość: | 4061 mm | |
Szerokość: | 1693 mm | |
Wysokość: | 1445 mm | |
Rozstaw osi: | 2469 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1465/1457 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b.d. | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 45 l | |
Pojemność bagażnika: | 292 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 526 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1200 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,8 s | |
Prędkość maksymalna: | 190 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,9 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,3 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,9 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Emisja CO2: | 113 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 53 312 zł | |
Model od: | 44 790 zł | |
Wersja silnikowa od: | 53 312 zł |