Samochody tak złe, że nawet Rosjanie ich nie chcą
SAIPA to producent, który chce wykorzystać sankcje nałożone na Rosję i zaspokoić na tym rynku popyt na nowe samochody. Irańska marka jednak budzi wątpliwości wśród ekspertów i istnieją poważne wątpliwości, czy przekona do siebie klientów.
07.04.2023 | aktual.: 07.04.2023 11:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Sankcje nałożone na Rosję mocno uderzyły w tamtejszy przemysł motoryzacyjny. By zaspokoić popyt, konieczne było zwrócenie się do rodzimych marek lub poszukanie nowych współpracowników z państw, które nie zwracają uwagi na nałożone na ten kraj blokady. To właśnie dlatego w Rosji już za niedługo pojawi się marka, która ma w planach zaspokoić popyt na nowe auta.
SAIPA (Société Anonyme Iranienne de Production Automobile) to irański producent, który z pewnością nie jest znany wielu osobom. Jego plan operacyjny opiera się raczej na tworzeniu modeli na licencji starszych konstrukcji innych marek, chociaż w portfolio nie brakuje również autorskich samochodów. SAIPA w tym roku rozpoczęła już eksport swoich egzemplarzy do Białorusi, a kolejnym etapem ekspansji jest właśnie Rosja.
Na papierze wszystko wygląda całkiem dobrze. Ceny zaczynają się od 1 miliona rubli, czyli około 52 tysięcy złotych, a wyposażenie, które w standardzie obejmuje m.in. poduszki powietrzne, ABS czy czujniki cofania wygląda lepiej niż w przypadku wielu rosyjskich producentów. Mimo tego eksperci uważają, że cena tych samochodów i tak jest mocno wygórowana.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Samochody marki SAIPA to przestarzałe konstrukcje, które mają gigantyczne problemy z niezawodnością. Dodatkowo koszty utrzymania tych aut opisywane są jako "niezrozumiałe". Wyposażenie również nie powala na kolana - brakuje chociażby takich rzeczy, jak automatyczna klimatyzacja, dotykowe radio, czy bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Zdecydowanie nie są to auta na miarę 2023 roku.
Jak przyznają eksperci z agencji analitycznej Autostat, jedyną opcją, która sprawiłaby, że saipy byłyby dla Rosjan opłacalnym i rozsądnym wyborem, byłoby zmniejszenie ich ceny. Jako opcję podaje się chociażby możliwość składania tych aut w rosyjskich fabrykach. W przeciwnym wypadku trudno jest mówić o tym, że modele irańskiego producenta są jakkolwiek warte swoich pieniędzy.