Samochody produkowane w Polsce. Napis "Made in Poland" trafia na 8 modeli

Niedawna premiera polskiej marki aut elektrycznych to dobra okazja, by przejrzeć, jakie samochody są produkowane w Polsce. Ich liczba nie imponuje, ale mamy całkiem niezły przekrój: od modeli miejskich, przez kompakta, aż po dostawczaki.

Samochody produkowane w Polsce. Napis "Made in Poland" trafia na 8 modeli
Michał Zieliński

08.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwsze izery mają wyjechać ze śląskiego zakładu w drugiej połowie 2023 roku. Nie oznacza to, że do tego czasu polska branża motoryzacyjna będzie zamrożona. W Polsce od lat produkuje się samochody oraz autobusy. Dziś skupiamy się na tych pierwszych - zarówno osobowych, jak i dostawczych.

1. Fiat 500

Fiat 500
Fiat 500© Fot. Filip Buliński

Listę aut produkowany w Polsce oczywiście trzeba otworzyć naszym największym hitem. Popularna "Pięćsetka" powstaje w Tychach i to stąd jedzie na każdy rynek europejski. Konstrukcja najlepsze lata ma już za sobą, ale niedawno auto przeszło lifting, który przyniósł m.in. napęd wykorzystujący miękką hybrydę.

Maluch jest dostępny w dwóch wariantach nadwoziowych: jako hatchback oraz kabriolet. Promocyjny cennik otwiera kwota 47 900 zł i za tyle kupimy auto z 2019 roku z 1,2-litrowym silnikiem o mocy 69 KM.

2. Abarth 595

Abarth 595
Abarth 595© Fot. Mateusz Lubczański

W Tychach powstaje też usportowiona wersja Fiata 500, czyli stylowy i krzykliwy Abarth 595. Od zwykłego modelu można odróżnić go już na pierwszy rzut oka. Dostał "napompowane" zderzaki, ma inne logo, a tył wieńczą przynajmniej dwie końcówki układu wydechowego. Jeśli to za mało, abartha z pewnością rozpoznacie, gdy tylko odpali silnik.

Pod maską pracuje 1,4-litrowy, turbodoładowany motor, który generuje od 165 do 180 KM. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Podobnie jak zwykłe 500, ten też jest dostępny jako hatchback i kabriolet. Ceny zaczynają się od 98 500 zł.

3. Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon© Fot. Rafał Warecki

Zostajemy w Tychach, bo tu produkowane jest też trzecie auto, czyli zapomniana Lancia Ypsilon. Obecna generacja tego modelu bazuje na Fiacie 500, ale w przeciwieństwie do niego jest 5-drzwiowych hatchbackiem. Jest też niedostępna na polskim rynku. Koncern FCA oferuje ten model wyłącznie we Włoszech, gdzie jest hitem sprzedaży.

O skali popularności tego auta niech świadczy fakt, że w 2019 roku jego produkcja wzrosła – z tyskich zakładów wyjechało 62,5 tys. egzemplarzy, czyli o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie zapotrzebowanie na Fiata 500 i Abartha 595 spadło, co było widoczne w wynikach fabryki.

4. Opel Astra

Opel Astra
Opel Astra© Fot. Maciej Rowiński

Z Tych jedziemy do Gliwic, bo to tutaj od ponad dwóch dekad działa fabryka Opla. Dziś zakład produkuje tylko jeden samochód, ale za to niezwykle istotny – Astrę piątej generacji. To cieszący się popularnością w Polsce kompakt, który występuje jako hatchback i kombi. Ceny zaczynają się od 77 900 zł.

Wiemy, że Opel szykuje się do premiery następcy, który będzie powstawał w Niemczech. Nie ma jednak informacji, czy wraz z nadejściem nowego modelu Astra zniknie z Gliwic. Wiadomo natomiast, że Groupe PSA (właściciel marki) od 2021 roku chce produkować na Śląsku duże samochody dostawcze. Więcej szczegółów na ten moment nie zostało zdradzonych.

5. Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy© Fot. Marcin Łobodziński

Skoro mowa o samochodach dostawczych produkowanych w Polsce, to trzeba wspomnieć o zakładach Volkswagena w Poznaniu. Zacznijmy od małego Caddy'ego, którego trzecia generacja jest na rynku do 2003 roku, choć po 7 latach doczekała się głębokiego liftingu. Auto występuje łącznie w 9 odmianach, a ceny zaczynają się od 66 290 zł netto.

Na rynkową premierę czeka już jednak następca. Czwarta generacja Caddy'ego zadebiutowała w lutym 2020 roku i choć pozostanie funkcjonalnym kombivanem, to będzie mieć sporo rozwiązań dotychczas zarezerwowanych dla aut wyłącznie osobowych. Ten model również będzie produkowany w Poznaniu.

6. Volkswagen Transporter

Tak, wybrane wersje Volkswagena T6.1, czyli następcy legendarnego "Ogórka", również powstają w Polsce. Auto wyjeżdża z tej samej fabryki co Caddy. Zakład "dzieli się" produkcją z placówką w Hanowerze, gdzie dostawcze volkswageny są wytarzane od 1956 roku.

7. Volkswagen Crafter/MAN TGE

Volkswagen e-Crafter
Volkswagen e-Crafter© Fot. Marcin Łobodziński

W 2016 roku Volkswagen Poznań doczekał się drugiego zakładu. Zlokalizowany we Wrześni obiekt jest "domem" dla dużego Craftera drugiej generacji oraz bliźniaczego MAN-a TGE. Producent podkreśla, że fabryka może wytworzyć nawet 420 samochodów na dobę.

Od lipca 2020 roku we Wrześni w pełni powstaje też elektryczny e-Crafter. Wcześniej gotowe auta musiały być wysyłane do Hanowera, gdzie instalowany był napęd. Taki dostawczy elektryk przejeżdża na jednym ładowaniu ok. 130 km i powstał z myślą o kurierach dostarczających paczki na terenie miast.

8. Volkswagen Grand California

Volkswagen Grand California
Volkswagen Grand California© Fot. Mateusz Lubczański

W Polsce powstaje także dom na kółkach bazujący na Crafterze – mowa o Volkswagenie Grand Californii. To wyposażony w łazienkę kamper, w którym miejsce do spania znajdą nawet cztery osoby i który wyróżnia się stosunkowo łatwą obsługą.

Grand California występuje w dwóch rozmiarach, które różnią się długością i dopuszczalną masą całkowitą. Wersja 600 ma 6 m długości i można nią jeździć na tradycyjne prawo jazdy kat. B. Odmiana 680 ma 6,8 m długości oraz dmc przekraczające 3,5 tony. Oba modele kosztują podobnie, bo ok. 280 tys. zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Fiat 500Opel AstraAbarth
Komentarze (11)