Samochody polityków Sojuszu Lewicy Demokratycznej [część 1]
Przyglądaliśmy się już, czym jeżdżą posłowie PO, PiS i PSL. Teraz kolej na parlamentarzystów SLD.
03.12.2014 | aktual.: 20.10.2022 20:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Samochody polityków SLD
SLD zdobył w wyborach w 2011 r. 8,24% głosów poparcia, co przełożyło się na 26 mandatów w Sejmie. Obecnie w skład klubu poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej wchodzą 32. osoby. SLD w wyborach samorządowych zajęło 4. miejsce (8,78% w wyborach do sejmików wojewódzkich).
Listę samochodów opracowaliśmy na podstawie oświadczeń majątkowych, które politycy złożyli w trakcie obecnej, VII kadencji Sejmu. Parlamentarzyści mają obowiązek informować o mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 zł.
Leszek Miller
Leszek Miller działalność polityczną rozpoczął w czasach PRL. W latach 60. był członkiem Związku Młodzieży Socjalistycznej. Następnie został działaczem PZPR. Kierował m.in. Wydziałem ds. Młodzieży, Kultury Fizycznej i Turystyki. Był I sekretarzem Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Skierniewicach. W 1988 r. został sekretarzem Komitetu Centralnego PZPR. Uczestniczył w obradach Okrągłego Stołu.
Był współzałożycielem Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej i partii Sojusz Lewicy Demokratycznej, której obecnie przewodzi. Miller na przestrzeni lat pełnił m.in. funkcje ministra pracy i polityki socjalnej, a także spraw wewnętrznych i administracji. Od października 2001 do maja 2004 r. zasiadał w fotelu Prezesa Rady Ministrów.
Leszczek Miller od początku kadencji do oświadczeń wpisuje Audi A6 z 2011 r. Samochód jest w leasingu operacyjnym. Niemiecki model (Miller jeździ najnowszą generacją, czyli C7) jest wyceniany na rynku wtórnym na 80 000 – 250 000 zł w zależności od wersji, stanu i przebiegu.
Grzegorz Napieralski
Grzegorz Napieralski jest z wykształcenia politologiem. Przygodę z polityką rozpoczął w połowie lat 90., kiedy to zaczął działać w Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej. W 1999 r. został przewodniczącym zachodniopomorskiej rady wojewódzkiej Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Do Sejmu po raz pierwszy wszedł w 2004 r. Objął mandat poselski w miejsce Bogusława Liberadzkiego, który został wybrany do Parlamentu Europejskiego. W latach 2008-2011 był przewodniczącym Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Napieralski startował w wyborach prezydenckich w 2010 r. W pierwszej turze zdobył 13,68% głosów, co dało mu trzecie miejsce.
W oświadczeniu majątkowym Grzegorza Napieralskiego z początku kadencji brak samochodów. W kwietniu 2012 r. pojawiła się Kia Sportage. Auto jest z rocznika 2011. Używane egzemplarze kosztują od ok. 46 000 do ok. 80 000 zł.
Dariusz Joński
Dariusz Joński jest z wykształcenia ekonomistą. Ukończył też studium prawa i administracji na Uniwersytecie Łódzkim.
W 2003 r. stanął na czele Federacji Młodych Socjaldemokratów w Łodzi. Trzy lata później został łódzkim radnym. Był jednym z inicjatorów referendum ze stycznia 2010 r., którego skutkiem było odwołanie ze stanowiska prezydenta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego. Joński następnie sam kandydował na prezydenta miasta, lecz przegrał starcie z kandydatką PO Hanną Zdanowską.
W 2011 r. wystartował w wyborach parlamentarnych i dostał się do Sejmu. Pod koniec tego samego roku został rzecznikiem SLD.
W dwóch pierwszych oświadczeniach majątkowych Sejmu VII kadencji Joński informował tylko o Škodzie Fabii z 2004 r., która jest własnością żony. W ubiegłym roku do czeskiego modelu dołączyła Honda Accord z 2011 r. Żeby kupić ten samochód z drugiej ręki trzeba wyłożyć 60 000 – 80 000 zł.
Jerzy Wenderlich
Jerzy Wenderlich w latach 80. był członkiem PZPR. Pracował jako dziennikarz.
W ławach poselskich zasiada nieprzerwanie od 1993 r. W lipcu 2010 r. został wicemarszałkiem Sejmu VI kadencji z ramienia SLD. Funkcję tę sprawuje również w obecnej kadencji.
Jerzy Wenderlich jest posiadaczem Volvo S40 z 2002 r. Używane egzemplarze z tego rocznika kosztują 8000 – 12 000 zł.
Tadeusz Iwiński
Tadeusz Iwiński należy do najbardziej doświadczonych polskich polityków, specjalizujący się w polityce zagranicznej. Deklaruje, że zna kilkanaście języków. Jest profesorem nauk humanistycznych.
Iwiński w latach 1967-1990 należał do PZPR. Należał do założycieli SdRP. Do Sejmu jest wybierany od 1991 r. Był sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w gabinetach Leszka Millera i Marka Belki. Dwukrotnie pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.
Iwiński ma dwa samochody. Pierwszy z nich to Toyota Auris 1,6 z 2010 r., wyceniana na rynku wtórnym na 30 000 – 36 000 zł. Drugi pojazd to o rok młodsza od Toyoty Kia Soul, także z silnikiem o pojemności 1,6 l (nie wiem, czy jest to egzemplarz z dieslem, czy z motorem benzynowym). Ceny koreańskiego auta na rynku wtórnym kształtują się od 30 000 do 40 000 zł.
Ryszard Zbrzyzny
Ryszard Zbrzyzny, jak szereg innych członków SLD o długim stażu, był członkiem PZPR. Od lat 70. pracuje w KGHM. Od 1991 r. kieruje Związkiem Zawodowym Pracowników Przemysłu Miedziowego. W ławach poselskich zasiada od 1993 r. Jest członkiem rady oraz zarządu krajowego SLD.
Zbrzyzny we wszystkich czterech oświadczeniach z obecnej kadencji Sejmu informował o posiadaniu Renault Clio. Egzemplarz pochodzi z 2011 r.
W trzech pierwszych oświadczeniach majątkowych widniał też Volkswagen Tiguan z 2008 r. W tym roku zamiast niego Zbrzyzny wpisał model Volkswagen Touareg. Pojazd ma pod maską 3-litrowy silnik (zapewne V6 TDI) i został wyprodukowany w 2013 r. Używane egzemplarze są wyceniane na 170 000 – 280 000 zł.