Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi
Coraz częściej słychać głosy niezadowolenia tych, którzy chcieliby kupić proste auto, bez koła dwumasowego, turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny. Takie, do którego można założyć tanią instalację LPG. Przejrzeliśmy tylko rynek kompaktów i okazuje się, że takich samochodów jest jeszcze całkiem sporo.
18.05.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Citroën i Peugeot
Gamę kompaktowych modeli Citroëna stanowią trzy samochody oznaczone jako C4, przy czym model C4 nie pasuje do tego zestawienia, ponieważ jest wyposażony wyłącznie w doładowane jednostki benzynowe. Jednak już Citroën C4 Cactus, który teoretycznie jest crossoverem, ale na dobrą sprawę to kompakt, ma bazowy silnik 1.2 PureTech z wielopunktowym wtryskiem i mocą 82 KM. Takie auto kosztuje od 49 990 zł, ale trzeba dopłacić 3200 zł za klimatyzację.
Alternatywą dla mało konserwatywnego Cactusa jest dość prosty i tani Citroën C-Elysee z tym samym silnikiem 1.2 PureTech, dostępny za 41 090 zł, ale z klimatyzacją dopiero za 44 990 zł, jest więc sporo tańszy od Cactusa.
Jeżeli potrzebujecie więcej mocy i lubicie silniki z większą pojemnością, macie do wyboru także odmianę 1.6 VTi o mocy 110 KM. Co ciekawe, jest tylko o 1000 zł droższa od 1.2 PureTech - kosztuje 45 990 zł.
Peugeota umieściłem na tej samej stronie nie dlatego, że to siostrzana marka, ale z powodu pokrewieństwa modelu 301 z Citroënem C-Elysee. To są identyczne samochody o nieco odmiennej stylistyce, dostępne z tymi samymi silnikami. Wersja bazowa kosztuje z silnikiem 1.2 od 42 500 zł, ale za klimatyzację trzeba dopłacić 4000 zł. Odmiana 1.6 VTi jest oferowana wyłącznie z klimatyzacją za 54 900 zł.
Fiat
Fiat Tipo to kompakt dość dyskusyjny, ale mimo wszystko jednak bliżej mu do kompaktu niż innym modelom tzw. segmentu B+. Jest wyposażony jeden z dwóch rodzajów silników benzynowych, przy czym bazową jednostkę stanowi wolnossące, pamiętające jeszcze model Bravo 1.4 16V. Motor rozwija 95 KM mocy.
Tipo sedan z tym silnikiem jest najtańszy, bo kosztuje od 43 900 zł, ale z klimatyzacją już 47 900 zł. Wersje nadwoziowe hatchback i kombi są także dostępne z tą jednostką napędową, wyłącznie z klimatyzacją w cenach odpowiednio 49 900 zł i 53 400 zł.
Ford
Ford mocno promuje benzynowe silniki z rodziny EcoBoost, ale wciąż pozostawia alternatywę dla klientów szukających czegoś klasycznego i prostego. Choć jednostka1.6 Ti-VCT nie należy do szczególnie prostych w budowie, jest pozbawiona wrażliwych elementów takich jak dwumasa czy doładowanie. Jest dostępna aż w trzech wersjach mocy co sprawia, że klienci Forda mają naprawdę spory wybór.
Focus 1.6 Ti-VCT jest dostępny od 65 090 zł w odmianie 85-konnej. Wyższa moc 105 KM kosztuje 3000 zł więcej, a najwyższa 125 KM od 71 090 zł. Za kombi trzeba dopłacić 3000 zł, natomiast za sedana 1000 zł.
Honda
Japoński producent co prawda zrezygnował już ze stosowania wielopunktowego, pośredniego wtrysku benzyny, a wszystkie nowe jednostki napędowe mają doładowanie, ale oferuje jeszcze Civica starszej generacji. Auto wciąż można kupić i to w trzech wersjach nadwoziowych z silnikami i-VTEC.
Oczywiście samochody pochodzą z rocznika 2016 i należy się nie tylko spieszyć z ich zakupem, ale także brać to, co zostało i pytać o dostępność. Tak czy inaczej klasyczny hatchback jest obecnie wyceniony na 62 400 zł z jednostką 1.4 i-VTEC o mocy 100 KM oraz na 67 400 zł z silnikiem 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM.
Kombi jest dostępne wyłącznie z większą jednostką 1.8 i-VTEC. Kosztuje obecnie od 71 700 zł. Natomiast sedan z tym samym silnikiem - 69 600 zł. To już ostatni gwizdek, by kupić prostą, kompaktową Hondę Civic.
Hyundai i Kia
Koreański producent oferuje aż trzy kompaktowe modele i każdy z nich jest dostępny z prostym silnikiem z rodziny MPI. W ofercie pozostaje jeszcze poprzednia generacja i30, choć hatchback jest już modelem wyprzedażowym z rocznika 2016. Z silnikiem 1.4 MPI o mocy 100 KM kosztuje od 54 700 zł.
Więcej zapłacicie za wersję Wagon, czyli kombi. Ta też jest oferowana w roczniku 2017, choć po niedawnej premierze nowej generacji zacznie znikać z oferty. Za auto z tą samą jednostką trzeba zapłacić od 52 900 zł, ale dopiero za 59 400 zł dostaniecie auto z klimatyzacją.
Silnik 1.4 MPI udało się przeszczepić również do nowej generacji modelu i30 z korzyścią dla klientów. Dzięki temu auto można kupić taniej, a kosztuje od 65 700 zł. Jest dostępne w trzech standardach wyposażenia, więc nie jest traktowane po macoszemu. Za wersję kombi zapłacicie od 69 700 zł.
To jednak wciąż nie koniec oferty. Również kompaktowy, choć nieco przerośnięty model Elantra, będący sedanem i zupełnie inną konstrukcją niż i30, może być wyposażony wyłącznie w prostą jednostkę 1.6 MPI o mocy 128 KM lub diesla. Wersja benzynowa kosztuje od 64 400 zł.
Bratnia marka Kia, podobnie jak Hyundai, pozostawia w ofercie kompaktowego modelu Cee’d nieskomplikowany motor 1.4 MPI o mocy 100 KM. Dostępny jest zarówno w hatchbacku jak i kombi. Auto wyceniono na odpowiednio 56 990 zł i 60 490 zł za kombi.
Opel
Podobnie jak Hyundai, również Opel oferuje dwie generacje kompaktowego modelu, jakim jest Astra i w obu można znaleźć prosty silnik benzynowy Twinport. W Astrze J jest to motor 1.6 o mocy 115 KM, natomiast w nowej Astrze K, mniejszy i słabszy 1.4 o mocy 100 KM.
Opel Astra J 1.6 Twinport z nadwoziem sedan kosztuje od 53 900 zł. Znacznie droższa, bo kosztująca 59 900 zł, jest nowa Astra z nadwoziem hatchback i silnikiem 1.4 Twinport. Kombi wyceniono na 63 800 zł.
Renault
Importer Renault oferuje tylko jeden silnik benzynowy bez doładowania i innych ”wynalazków”, które mogą być potencjalnie kosztowne. Jest to bazowy motor w kompaktowych modelach Megane. Ma pojemność 1,6 litra, choć jego nazwa SCe niewiele zdradza. Moc to 115 KM – nie można więc narzekać.
Renault Megane z tą jednostką kosztuje 59 900 zł, a wersja Grandtour, czyli kombi jest o 4000 zł droższa. Model Megane GrandCoupé (sedan) został wyceniony na 59 900 zł, czyli dokładnie tyle co hatchback. Jednak warto podkreślić, że uwzględnia ona rabat na wersję bazową, zatem w drugiej specyfikacji auto już jest droższe od Megane o 2000 zł.
Toyota
Ta japońska firma, choć opracowała już jednostkę benzynową z turbodoładowaniem, wciąż trzyma się kurczowo rodziny Valvematic, czyli silników wolnossących. Są one oferowane zarówno do kompaktowego Aurisa, jak i Corolli. Co więcej, jest też inny motor, znany raczej z Yarisa1.33 Dual-VVTi, który rozwija moc 99 KM i to on jest jednostką bazową kompaktów Toyoty.
Jest dostępny w Aurisie za 59 900 zł, ale z klimatyzacją już 65 900 zł. 4000 zł więcej trzeba dopłacić za 132-konny silnik 1.6 Valvematic. Wersja kombi to kolejne 3000 zł dopłaty. Toyota Corolla 1.33 kosztuje od 63 900 zł, natomiast mocniejsza 1.6 od 70 900 zł.
Polski rynek kompaktów z prostymi silnikami benzynowymi (2017)
Marka i model | Wersja i moc silnika | Cena podstawowa z klimatyzacją | |
---|---|---|---|
Citroën C4 Cactus | 1.2 PureTech 82 KM | 53 190 zł | |
Citroën C-Elysee | 1.2 PureTech 82 KM | 44 990 zł | |
Citroën C-Elysee | 1.6 VTi 110 KM | 45 990 zł | |
Fiat Tipo sedan | 1.4 16V 95 KM | 43 900 zł | |
Fiat Tipo hatchback | 1.4 16V 95 KM | 49 900 zł | |
Fiat Tipo SW | 1.4 16V 95 KM | 53 400 zł | |
Ford Focus hatchback | 1.6 Ti-VCT 85 KM | 65 090 zł | |
Ford Focus hatchback | 1.6 Ti-VCT 105 KM | 68 090 zł | |
Ford Focus hatchback | 1.6 Ti-VCT 125 KM | 71 090 zł | |
Ford Focus sedan | 1.6 Ti-VCT 85 KM | 66 090 zł | |
Ford Focus sedan | 1.6 Ti-VCT 105 KM | 69 090 zł | |
Ford Focus sedan | 1.6 Ti-VCT 125 KM | 72 090 zł | |
Ford Focus kombi | 1.6 Ti-VCT 85 KM | 68 090 zł | |
Ford Focus kombi | 1.6 Ti-VCT 105 KM | 71 090 zł | |
Ford Focus kombi | 1.6 Ti-VCT 125 KM | 74 090 zł | |
Honda Civic 5d* | 1.4 i-VTEC 100 KM
| 62 400 zł | |
Honda Civic 5d* | 1.8 i-VTEC 142 KM | 67 400 zł | |
Honda Civic Tourer* | 1.8 i-VTEC 142 KM | 71 700 zł | |
Honda Civic Sedan* | 1.8 i-VTEC 142 KM | 69 600 zł | |
Hyundai i30 III** | 1.4 MPI 100 KM | 54 700 zł | |
Hyundai i30 Wagon III | 1.4 MPI 100 KM | 59 400 zł | |
Hyundai i30 IV | 1.4 MPI 100 KM | 65 700 zł | |
Hyundai i30 IV Wagon | 1.4 MPI 100 KM | 69 700 zł | |
Hyundai Elantra | 1.6 MPI 128 KM | 64 400 zł | |
Kia Cee'd hatchback | 1.4 MPI 100 KM | 56 990 zł | |
Kia Cee'd kombi | 1.4 MPI 100 KM | 60 490 zł | |
Opel Astra J sedan | 1.6 Twinport 115 KM | 53 900 zł | |
Opel Astra K hatchback | 1.4 Twinport 100 KM | 59 900 zł | |
Opel Astra K kombi | 1.4 Twinport 100 KM | 63 800 zł | |
Peugeot 301 | 1.2 PureTech 82 KM | 46 400 zł | |
Peugeot 301 | 1.6 VTi 110 KM | 54 900 zł | |
Renault Megane | SCe 115 KM | 59 900 zł | |
Renault Megane GrandCoupe | SCe 115 KM | 59 900 zł | |
Renault Megane Grandtour | SCe 115 KM | 63 900 zł | |
Toyota Auris | 1.33 Dual-VVTi 99 KM | 65 900 zł | |
Toyota Auris | 1.6 Valvematic 132 KM | 69 400 zł | |
Toyota Auris kombi | 1.33 Dual-VVTi 99 KM | 68 900 zł | |
Toyota Auris kombi | 1.6 Valvematic 132 KM | 72 400 zł | |
Toyota Corolla | 1.33 Dual-VVTi 99 KM | 63 900 zł | |
Toyota Corolla | 1.6 Valvematic 132 KM | 70 900 zł | |
*Honda Civic - wyprzedaż rocznika 2016. Nowy model nie jest dostępny z tymi silnikami
**Hyundai i30 - dostępny wyłącznie rocznik 2016 |