Samochód dla Świętego, czyli historii Volvo część 2 [geneza motoryzacji]

Po wojnie produkcja samochodów osobowych Volvo rozpędzała się bardzo powoli. Ale lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte to prawdziwy rozkwit firmy.

Volvo 1800
Volvo 1800
Piotr Wielgus

04.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:59

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1957 roku miała miejsca premiera modelu 120, zwanego także Amazon. Była to limuzyna dla średnio zamożnej rodziny. Samochód produkowano w różnych wersjach do roku 1970. Kolejne wersje samochodu oznaczano B 16, B 18 i B 20. Liczby te oznaczają zaokrągloną pojemność skokową silnika, który był czterocylindrowy.  Skrzynia biegów początkowo była trzybiegowa, w kolejnych latach zamontowano przekładnię czterobiegową. Jeszcze później pojawił się nadbieg i automat.

W 1961 roku Volvo zaprezentowało na wystawie samochodowej w Brukseli model P1800. Dwudrzwiowe auto miało zacięcie sportowe i od razu przyciągnęło spore zainteresowanie publiczności. Przez pierwsze dwa lata montaż auta odbywał się w Anglii. P1800 odniósł spory sukces zarówno na Wyspach Brytyjskich jak i w Stanach Zjednoczonych. Auto stało się słynne także z powodu swojej roli filmowej - wystąpiło w serialu "Święty" z Rogerem Moor'em. Volvo P1800 napędzał czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 90 KM.

Volvo 1800
Volvo 1800

W 1964 roku Volvo otworzyło nowy zakład Torslanda pod Goteborgiem. Dwa lata później pojawił się model 144, który został uznany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Jego nadwozie posiadało już strefy kontrolowanego zgniotu. Hamowanie odbywało się za pomogą hamulców tarczowych we wszystkich kołach, a na tylnej kanapie zamontowano pasy bezpieczeństwa. Najbardziej rewolucyjne rozwiązanie znalazło się w układzie hamulcowym, zastosowano m.in. podwójne zawory ciśnieniowe, aby zapobiec blokowaniu kół w wypadku gwałtownego hamowania.

Volvo 144
Volvo 144

Nowe Volvo 144 zostało wyposażone w klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym z przodu i z napędem na tylne koła. Miało czterocylindrowy silnik o mocy 85 KM (115 KM w wersji z podwójnym gaźnikiem) i skrzynię czterobiegową znaną z Amazona. w 1967 roku pojawiła się wersja dwudrzwiowa – o numerze 142. W rok później wprowadzono także model kombi – 145.

Volvo 260
Volvo 260

W 1974 roku Volvo po raz pierwszy wyposaża swój samochód w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiągała moc 155 KM. Nadwozie auta było samonośne, wykonane z blachy stalowej. Równolegle z wersją 240 produkowana była bardziej luksusowa wersja 260, a także 242 (dwudrzwiowa), 244 (czterodrzwiowa) i 245 (kombi). Ostatni model zjechał z taśmy montażowej w 1993 roku.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)