Używany Saab 9‑3 Cabrio II - typowe awarie i problemy
Saab 9-3 II generacji gościł już w naszym cyklu, tym razem postanowiłem jednak przyjrzeć się bliżej tylko kabrioletowi. Z jakimi specyficznymi usterkami boryka się Saab 9-3 Carbio II? Czy warto kupić model tej marki?
15.10.2012 | aktual.: 20.10.2022 21:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Saab zrezygnował z ekscentrycznego designu na rzecz nieco bardziej uniwersalnego stylu, co nie znaczy, że stracił swój urok. Stał się po prostu bardziej strawny dla osób, które dotychczas nie chciały mieć z tą marką do czynienia. W 2007 roku samochód przeszedł facelifting, tylne lampy zamieniono na bezbarwne przypominające bryły lodu, a przednie reflektory zyskały nieco na agresji. Nieznacznie przemodelowano również zderzaki, środek natomiast pozostał taki sam.
Silniki
- R4 2,0T (150, 175, 200-210 KM)
- V6 2,8T (250, 260-280 KM)
Diesle:
- R4 1,9 TiD (150 KM)
- R4 1,9 TTiD (180 KM)
Oferta silnikowa jest nieco uboższa niż w przypadku wersji SportSedan czy SportCombi. Na szczęście w odmianie kabriolet zrezygnowano tylko z tych najsłabszych jednostek napędowych. I bardzo dobrze! Nikt nie chce przecież jeździć ospałym kabrioletem.
Do wyboru są co prawda tylko dwa motory benzynowe, ale za to o bardzo zróżnicowanych mocach. Poziom awaryjności silników stoi na bardzo podobnym poziomie, więc to, na jaką wersję się zdecydujemy, zależy wyłącznie od grubości portfela. Oczywiście im więcej mocy, tym większa przyjemność z jazdy, ale i niestety wyższe koszty eksploatacji.
Moim zdaniem najrozsądniejszą jednostką benzynową będzie jednak 210-konne 2,0T. Motor ten gwarantuje dobre osiągi (od 0 do 100 km/h w 7,7 s) przy umiarkowanym spalaniu i rozsądnych kosztach eksploatacji.
Co najczęściej psuje się w wersjach benzynowych? Przede wszystkim zintegrowany układ cewek zapłonowych, których nie można wymienić pojedynczo. Problemy sprawia również turbosprężarka, która po przejechaniu około 200 000-250 000 km nadaje się do regeneracji. Podobny dystans wytrzymuje też łańcuch rozrządu – lubi się rozciągać i grzechotać. Jest też niestety zła wiadomość dla entuzjastów jazdy bez dachu, ale z dieslem pod maską. Próżno go szukać w egzemplarzach sprzed liftingu.
W modelu 9-3 Cabrio znajdziemy dwie jednostki wysokoprężne bazujące na fiatowskiej konstrukcji 1,9 JTD. Podstawowa 150-konna nie była w ogóle przerabiana przez Szwedów, w tej mocniejszej dołożono za to jeszcze jedną turbosprężarkę, dzięki czemu jej moc wzrosła do 180 KM i poprawiła się dynamika.
Pewnie trudno będzie Wam w to uwierzyć, ale 1,9 JTD to jeden z najbardziej niezawodnych diesli na rynku. Jak każdy motor zasilany olejem napędowym ma jednak swoje wady. Jakie? Przede wszystkim problemy z układem recyrkulacji spalin EGR, oprogramowaniem silnika oraz zapychającym się w miejskim ruchu filtrem cząstek stałych. Po zakupie diesla koniecznie trzeba wymienić pasek rozrządu - nigdy nie wiadomo, w jakim jest już stanie.
Dane techniczne
Biegi można zmieniać samodzielnie za pomocą 6-stopniowej skrzyni ręcznej albo może to za nas robić 5- lub 6-biegowy automat. W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. Jak na szwedzkie auto przystało, w testach zderzeniowych Euro NCAP Saab 9-3 Cabrio II generacji otrzymał 5 gwiazdek.
Wersja Cabrio cierpi też na awarie mechanizmu rozkładającego dach. Niekiedy wystarczy wymiana kabli, ale zdarzają się również poważniejsze usterki. Wtedy nie obędzie się bez wymiany siłowników. Co ciekawe, odmiana z otwieranym dach cierpi na jeszcze jedną przypadłość, która nie dotyczy innych wersji. Co to takiego? Zawilgocenie wzmacniacza systemu audio zainstalowanego pod fotelem kierowcy – jego wymiana to koszt około 2000 zł. Naprawa nie wchodzi tutaj w grę!
Do mniej poważnych niedoróbek w Saabie 9-3 Cabrio II należy zaliczyć kiepską jakość materiałów we wnętrzu, które bardzo szybko się wycierają i trzeszczą, oraz defekty alternatora.
Naszym zdaniem
Jest niepraktyczny, szybko traci na wartości, bazuje na Oplu Vectrze, a plastiki w środku pozostawiają wiele do życzenia. Pomimo to trudno odmówić Saabowi 9-3 Cabrio II uroku i charakteru. Jest elegancki, oryginalny, ma wygodne fotele i przyzwoite jednostki napędowe.
Dobrze się prowadzi. Co prawda marka jest obecnie zamrożona, ale na szczęście nie oznacza to problemów ze zdobyciem części zamiennych. Ceny egzemplarzy Saaba 9-3 Cabrio II na rynku wtórnym wahają się w granicach od 29 000 do ponad 70 000 zł.