Nie pomyl mas w samochodzie. Pomiędzy F.1 a F.2 jest zasadnicza różnica
Wielu kierowców doskonale wie, czym jest dopuszczalna masa całkowita. Niejeden pewnie zastanawia się, po co w dowodzie rejestracyjnym jest rubryka F.1 oznaczająca maksymalną masę całkowitą, skoro obie wartości się pokrywają. Już wyjaśniam.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rubryki F.1 i F.2 wcale nie są tym samym, choć w znakomitej większości dokumentów wartości tam wpisane są identyczne. Nie jest to jednak zasada. Różnice są dość istotne, a gdyby opisać je pobieżnie i w możliwie najbardziej zrozumiały sposób, wyglądałoby to następująco:
- F.1 – maksymalna masa całkowita przewidziana technicznie przez konstruktora pojazdu
- F.2 – maksymalna masa całkowita dla pojazdu przewidziana krajowymi przepisami
W przypadku F.1 mówimy o masie, jaką jest w stanie unieść konstrukcja auta, jego fabryczne ogumienie czy wyhamować fabryczny układ hamulcowy. Konstruktorzy samochodów na różne regiony świata biorą z reguły pod uwagę lokalne przepisy, ale często takie auta trafiają na różne rynki.
Może się więc okazać, że masa z rubryki F.1 nie będzie pokrywała się z masą w rubryce F.2. Bywa też tak, że z przyczyn technicznych (np. zmiany konstrukcyjne) wymagane jest zmniejszenie dmc, czyli wartości w rubryce F.2.
Zwykle rozbieżności dotyczą pojazdów ciężarowych. Wartości graniczne w Polsce dla dopuszczalnych mas całkowitych w zależności od liczby osi to:
- 18 ton dla pojazdu dwuosiowego.
- 25 ton dla pojazdu trzyosiowego.
- 32 tony dla pojazdu czteroosiowego.
Jeśli jednak konstrukcja pojazdu jest przystosowana do większej maksymalnej masy całkowitej, to w rubryka F.1 będzie miała wpisana większą wartość niż rubryka F.2.