Nie pomyl mas w samochodzie. Pomiędzy F.1 a F.2 jest zasadnicza różnica
Wielu kierowców doskonale wie, czym jest dopuszczalna masa całkowita. Niejeden pewnie zastanawia się, po co w dowodzie rejestracyjnym jest rubryka F.1 oznaczająca maksymalną masę całkowitą, skoro obie wartości się pokrywają. Już wyjaśniam.
27.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rubryki F.1 i F.2 wcale nie są tym samym, choć w znakomitej większości dokumentów wartości tam wpisane są identyczne. Nie jest to jednak zasada. Różnice są dość istotne, a gdyby opisać je pobieżnie i w możliwie najbardziej zrozumiały sposób, wyglądałoby to następująco:
- F.1 – maksymalna masa całkowita przewidziana technicznie przez konstruktora pojazdu
- F.2 – maksymalna masa całkowita dla pojazdu przewidziana krajowymi przepisami
W przypadku F.1 mówimy o masie, jaką jest w stanie unieść konstrukcja auta, jego fabryczne ogumienie czy wyhamować fabryczny układ hamulcowy. Konstruktorzy samochodów na różne regiony świata biorą z reguły pod uwagę lokalne przepisy, ale często takie auta trafiają na różne rynki.
Może się więc okazać, że masa z rubryki F.1 nie będzie pokrywała się z masą w rubryce F.2. Bywa też tak, że z przyczyn technicznych (np. zmiany konstrukcyjne) wymagane jest zmniejszenie dmc, czyli wartości w rubryce F.2.
Zwykle rozbieżności dotyczą pojazdów ciężarowych. Wartości graniczne w Polsce dla dopuszczalnych mas całkowitych w zależności od liczby osi to:
- 18 ton dla pojazdu dwuosiowego.
- 25 ton dla pojazdu trzyosiowego.
- 32 tony dla pojazdu czteroosiowego.
Jeśli jednak konstrukcja pojazdu jest przystosowana do większej maksymalnej masy całkowitej, to w rubryka F.1 będzie miała wpisana większą wartość niż rubryka F.2.