RSI Chrysler Viper SRT‑10 ACR Twin Turbo Race (2013)
Specjalizujące się w tuningu Viperów Racing Solutions właśnie zaprezentowało nowe auto z pakietem Twin Turbo Race. Na paliwie wyścigowym maszyna ma aż 1350 KM na tylnych kołach!
07.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chrysler wprowadził na rynek nową markę, w ramach której produkuje nowego Vipera. Auto trzeciej generacji (według amerykańskiej numeracji to maszyna piątej serii) jest już wytwarzane od jakiegoś czasu.
Tunerzy przygotowują już rozwiązania zwiększające osiągi nowego Vipera, ale najwyraźniej nie słabnie zainteresowanie starszym wozem. Przykładem jest ten biały Chrysler z podwójnie turbodoładowaną jednostką napędową.
Wersja ACR była topową odmianą Vipera. Wprawdzie nie rozwijała większej mocy niż zwykła wersja, ale była nieco lżejsza, a do tego miała dość rozbudowany pakiet aerodynamiczny i ustawione na nowo zawieszenie. To czyniło z ACR auto wyraźnie szybsze na torze od normalnego Vipera.
Pod długą maską Vipera znajduje się widlasty 10-cylindrowy o objętości skokowej 8,4 l. Prosta konstrukcyjnie jak cep jednostka napędowa ma układ rozrządu z jednym wałkiem w kadłubie i dwoma zaworami na każdy cylinder.
Gdy silnik obchodził się bez doładowania (czyli w seryjnej konfiguracji), miał moc 608 KM przy 6100 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 759 Nm przy 5000 obr./min. Teraz jego osiągi są znacznie lepsze. Wszystko to kwestia wielu zmian poczynionych wokół motoru i w nim samym.
Wał korbowy został przeszlifowany i ponownie wyważony, wstawiono nowy wałek rozrządu i wytrzymalsze tłoki. Wytrzymalsze są również łożyska główne i korbowe. Benzyna jest podawana przez zupełnie nowy układ paliwowy z większymi pompami, wydajniejszymi wtryskiwaczami.
Wszystko zrobione zostało pod turbodoładowanie. W zasadzie to nie wszystko, co zrobiono. Są jeszcze nowe głowice z większymi gniazdami zaworowymi i cały system turbodoładowania z dwiema turbosprężarkami (dostępne dwie odmiany), intercoolerami oraz zaworami blow off i wastegate.
Po tych wszystkich modyfikacjach V-dziesiątka ma generuje moc tak wielką, że na kołach jest dostępne ponad 1000 KM. To wszystko na 93-oktanowej benzynie. Z kolei po zalaniu paliwa wyścigowego moc na kołach rośnie aż do 1350 KM!
Nim wszystkie konie mechaniczne trafią na koła, przechodzą przez manualną 6-biegową skrzynię biegów, która też jest zmodernizowana. Moc jest doprowadzana do niej przez 3-tarczowe kompozytowe sprzęgło. Przełożenia wysokich biegów zostały zmniejszone, co przekłada się na większą prędkość maksymalną. Pomiędzy półosie mechanicy wstawili przekładnię główną z mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu.
Kompletny tuning kosztuje prawie 75 000 dolarów, przy czym tylko ułamek tej ceny to takie dodatki jak dywaniki z logo Racing Solutions. Są one jednak zupełnie nieistotne przy zmianach poczynionych przy silniku. Szkoda tylko, że RSI nie zmierzyło osiągów drogowych żmii.
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supp/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 8382 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna na kołach: 1000 KM lub 1350 KM
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 355 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 355 mm
- Koła przednie: 10,0 x 18”
- Koła tylne: 13,0 x 19”
- Opony przednie: 295/30 R 18
- Opony tylne: 345/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1552 kg
- Stosunek masy do mocy: poniżej 1,55 kg/KM lub poniżej 1,15 kg/KM
- Długość: 4460 mm
- Szerokość: 1910 mm
- Wysokość: 1209 mm
- Rozstaw osi: 2510 mm
Źródło: Racing Solutions