Volvo XC90 po raz kolejny rozbija bank w testach zderzeniowych – tym razem za Oceanem
Po rewelacyjnym, najlepszym w historii wyniku prób zderzeniowych Euro NCAP Volvo XC90 zostało sprawdzone przez amerykańską organizację IIHS. Również i tam dostał najwyższą ocenę.
23.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W testach Euro NCAP doszło do niespotykanej dotąd sytuacji – poziom bezpieczeństwa, a konkretnie systemów bezpieczeństwa wykroczył poza skalę organizacji zajmującej się badaniem samochodów w Europie. Pracownicy Euro NCAP nie mogli przyznać punktów za systemy, których nigdy dotąd nie oceniano. Tym samym Volvo dostało nie tylko ogólnie 5 gwiazdek, ale także uzyskało bardzo wysoką notę 97 procent w ochronie pasażerów, 87 procent w ochronie dzieci, 72 procent w ochronie pieszych oraz maksymalne 100 procent w dziadzienie systemów bezpieczeństwa, choć mogłoby teoretycznie więcej. Od dawna jednak wiadomo, że normy według których bada Euro NCAP są dużo bardziej korzystne dla producentów niż restrykcyjne normy jakie ustalono dla testów amerykańskiego instytutu ubezpieczeniowego IIHS.
Nowe Volvo XC90 również za Oceanem uzyskało najwyższą notę TOP SAFETY PICK+, co wcale nie było tak oczywiste. Samochody badane w Europie z wynikiem pięciogwiazdkowym za oceanem dostawały dużo gorsze oceny, nierzadko bez pozytywnego finału. Dlaczego? Ponieważ przeszkoda nie jest odkształcalna jak w Euro NCAP, a samochód uderza w nią z prędkością 64 km/h powierzchnią 25 procent swojej szerokości, a nie jak w Europie 40 procent. Tym samym, na pojazd działa większa siła, większe są odkształcenia, a pasażerowie poddawani są większym obciążeniom. Istnieje też duże ryzyko, że strefa zgniotu okaże się niewystarczająca. Tymczasem popatrzcie co stało się podczas testu IIHS.
2016 Volvo XC90 driver-side small overlap IIHS crash test
Cały test wygląda o tyle interesująco, że Volvo po uderzeniu w przeszkodę dalej jedzie prosto, niejako się o nią ocierając, co nie jest typowe. Zwykle samochody po uderzeniu obracają się, często z szybką rotacją, co możecie zauważyć na poniższych filmach. Tylko niektóre duże SUV-y i terenówki mają tendencję do pojechania dalej prosto, co zaobserwowano m. in. w przypadku Jeepa Wranglera oraz poprzedniego Volvo XC90 – dwa ostatnie filmy. Dzięki takiemu zachowaniu przestrzeń w kabinie XC90 dla kierowcy skróciła się o skromne 2 cale.
2015 Audi Q5 driver-side small overlap IIHS crash test
2014 Mercedes-Benz M-Class driver-side small overlap IIHS crash test
2015 Volkswagen GTI driver-side small overlap IIHS crash test
2014 Toyota Highlander driver-side small overlap IIHS crash test
2015 Jeep Wrangler 4-door driver-side small overlap IIHS crash test
2014 Volvo XC90 driver-side small overlap IIHS crash test
Warto jeszcze dodać, że Volvo XC90 badano w teście automatycznego hamowania przed przeszkodą i dwie próby (przy prędkości 19 km/h oraz 40 km/h) samochód przeszedł wzorcowo. Volvo uzyskało najwyższą notę w zakresie przeciwdziałania uderzeniom czołowym dzięki najlepszym systemom bezpieczeństwa.