Poradniki i mechanikaRegeneracja pompy wspomagania - czy warto i ile to kosztuje?

Regeneracja pompy wspomagania - czy warto i ile to kosztuje?

Pompa wspomagania to istotny element w samochodzie. W końcu dzięki niemu możliwe jest łatwe kręcenie kierownicą. Może ona jednak ulec awarii. Co można wtedy zrobić? Jak regenerować pompę wspomagania i ile to kosztuje?

Przekładnia kierownicza
Przekładnia kierownicza
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe Subaru
Maciej Gis

11.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Objawów awarii pompy wspomagania może być kilka, zaczynając od jej zatarcia, wytarciu się uszczelniaczy, niewytwarzaniu odpowiedniego ciśnienia czy jej rozszczelnienia. Będziecie czuć większy opór na kierownicy lub całkowity brak wsparcia ze strony układu - tak najprościej rozpoznać problem. Jego naprawa może zostać dokonana przez wymianę na nowy element albo poddana regeneracji, co kosztuje od ok. 350 zł.

Pompa wspomagania składa się z korpusu, komory – gdzie obraca się mimośrodowo wirnik z łopatkami, osi napędowej, płyt oporowych i w niektórych rozwiązaniach sprężyny dociskowej. Poddając pompę regeneracji, najlepiej zlecić to wyspecjalizowanemu warsztatowi. Dokonuje się jej rozebrania na części, aby poddać każdy element dokładnej analizie. W przypadku stwierdzenia jakiejś usterki wymienia się dany podzespół na nowy. Pozostałe elementy wraz z obudową poddawane są właściwej obróbce mechanicznej, jeśli taka jest konieczna.

To zadanie, którego bez specjalistycznej wiedzy i stosownych narzędzi nie wykonacie sami, ale będzie znacznie tańsze, niż zakup kompletnego, nowego podzespołu.

Gdy wykonane zostaną powyższe czynności, wymienia się uszczelnienia, łożyska i zużyte tuleje. Gdy wszystko zostanie złożone w całość, dobre warsztaty sprawdzą pompę na stanowisku diagnostycznym. Polega to na teście szczelności elementu, jak też przepływu oleju przy różnych prędkościach i w różnym zakresie temperatur oraz wytwarzanego ciśnienia. Tak zregenerowana i sprawdzona pompa może zostać ponownie zamontowana w samochodzie.

Jeśli zależy wam na oszczędnej naprawie, warto wziąć pod uwagę także zakup części regenerowanej. Tutaj można oszczędzić wielokrotność. Przykład: nowa pompa wspomagania dla Opla Astry G kosztuje około 2000 zł. Część używana regenerowana to wydatek na poziomie 400-600 zł. Jeśli więc nie trzymacie samochodu w stanie "igła" i kupujecie część z pewnego źródła, możecie sporo zaoszczędzić.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (1)