Reflektory ksenonowe – podstawowe informacje o oświetleniu
O tym, dlaczego światło emitowane przez reflektory ksenonowe jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie podczas jazdy w nocy, mogliście przeczytać w artykule, który wyróżniony jest pod pierwszym akapitem. Teraz nadszedł czas dowiedzieć się jak one działają.
28.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Emisja światła w żarówkach wypełnionych ksenonem odbywa się w inny sposób niż żarzenie wolframowej skrętki jak to ma miejsce w tradycyjnych żarnikach. Wysyłanie fal elektromagnetycznych przez gaz zamknięty w bańce uwarunkowane jest wyładowaniem o wysokim napięciu początkowym dochodzącym do 30 000 V i powstałym w ten sposób łukiem elektrycznym podtrzymywanym już przy różnicy potencjałów około 85 V. Wysokie napięcie potrzebne do powstania i podtrzymania łuku elektrycznego jest powodem stosowania przetwornic napięcia.
Jakie są inne zalety żarówek ksenonowych oprócz temperatury barwowej światła podobnej do widma dziennego oraz trzykrotnie mocniejszego strumienia świetlnego? Lampy wyładowcze charakteryzują się dużo wyższą trwałością, nawet do 18 000 godzin oraz mniejszym o 30 proc. zużyciem energii niż tradycyjne żarówki (około 35 zamiast 55-100 W).
Duża moc świetlna żarówek ksenonowych oraz barwa emitowanego światła doprowadziły do ustalenia warunków eksploatacji takich reflektorów. Przepisy homologacyjne Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego (ECE) określają potrzebę mechanizmu automatycznego poziomowania oraz czyszczenia kloszy (spryskiwacz lub wycieraczki w Europie), tak aby brud czy zmienne obciążenie pojazdu nie powodowało oślepiania kierowców jadących przeciwległym pasem ruchu.
Oferowane coraz częściej reflektory bixenonowe (jedna bańka) lub dualxenonowe (dwie bańki) cechują się zwartą budową i funkcją świateł mijania/drogowych w jednym zespole. Natężenie światła regulowane jest za pomocą odpowiednich przesłon lub przełączania źródeł światła.