Rajdowy Opel ADAM R2 pojawi się w Genewie

W marcu w Genewie zadebiutuje koncept rajdowej wersji Opla Adama. Auto w specyfikacji zgodnej z klasą R2 według zapewnień producenta jeszcze w tym roku uzyska homologację FIA.

Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
Piotr Ślusarczyk

05.02.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W marcu w Genewie zadebiutuje koncept rajdowej wersji Opla Adama. Auto w specyfikacji zgodnej z klasą R2 według zapewnień producenta jeszcze w tym roku uzyska homologację FIA.

O tym, że Opel zamierza wrócić do motorsportu, pisaliśmy już listopadzie zeszłego roku. Teraz producent stawia kolejny krok, aby osiągnąć ten cel. Opel ADAM R2 ma już wkrótce ścigać się na rajdowych trasach w całej Europie.

Rajdowy ADAM oprócz malowania otrzyma nową maskę, wlot powietrza na dachu, komplet spojlerów oraz lekkie 15- lub 16-calowe felgi EVO Corse. Opel mówi o swoim autku jako o "modnym, szykownym i zwracającym uwagę".

Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)

Źródłem napędu małej rajdówki będzie 1,6-litrowy silnik ze zmiennymi fazami wałka rozrządu, generujący około 185 KM i 190 Nm. Zostanie on połączony z 5-biegową sekwencyjną skrzynią biegów Sadev.

Nie zapomniano również o innych modyfikacjach mechanicznych. W ADAM-ie R2 znajdzie się regulowane zawieszenie REIGER RACING, samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wielotarczową oraz zmodyfikowany układ hamulcowy z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo.

Wnętrze samochodu wyposażone zostanie m.in. w fotele Sparco Competition, system bezpieczeństwa HANS, komputer pokładowy MONIT oraz lampkę do czytania map i system gaśniczy. Więcej informacji na temat rajdowego Opla w informacji prasowej producenta poniżej.

Nowy miejski ADAM gotowy do międzynarodowych rajdów

  • Światowa premiera wersji studyjnej zgodnej ze standardem R2 FIA
  • ADAM to istotna część programu sportowego Opla
  • Wersja ostateczna i jej homologacja w 2013 r.
  • Dopuszczenie do udziału we wszystkich rajdowych mistrzostwach regionalnych w Europie

Genewa/Rüsselsheim. W listopadzie 2012 r., wraz z modelem ADAM „Cup”, Opel powrócił do sportu samochodowego. Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie będzie okazją do prezentacji kolejnego osiągnięcia firmy: jest to nowa studyjna wersja powstała na bazie niedawno wypuszczonego na rynek miejskiego modelu ADAM, skonstruowana z uwzględnieniem przepisów FIA odnoszących się do samochodów klasy R2. W tym roku planowane jest zakończenie prac nad modelem i uzyskanie jego homologacji. Poszerzając ofertę o ten najwyższej klasy pojazd, Opel stawia kolejny krok w realizacji swojej nowej strategii powrotu do sportu samochodowego. ADAM R2 ścigać się będzie już wkrótce na trasach całej Europy.

Modny, szykowny, zwracający uwagę: te okreslenia doskonale opisują ADAMa. Również w wersji rajdowej R2. Specjalne elementy nadwozia, takie jak spoilery na dachu i tylnej klapie pochodzące z linii produktowej OPC oraz przednie i tylne osłony podwozia, podkreślają czysto sportowy i wyczynowy charakter tego samochodu.

ADAM R2 napędzany jest silnikiem ECOTEC 16V o pojemności 1,6 litra ze zmiennymi fazami wałka rozrządu, o mocy około 185 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym około 190 Nm w trybie rajdowym. Samochód został wyposażony w sekwencyjną 5-biegową skrzynię biegów Sadev oraz samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wielotarczową. Regulowane zawieszenie, z możliwością ustawienia trybu do jazdy po nawierzchni asfaltowej lub szutrowej, gwarantuje maksymalną przyczepność i dynamikę prowadzenia.

Układ hamulcowy zaopatrzony w hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off”, czterotłoczkowe zaciski Brembo oraz regulację ciśnienia zapewnia wyjątkową skuteczność hamowania.

Wnętrze R2 ma wszystkie cechy profesjonalnego samochodu rajdowego, a szereg detali uwzględniono już w specyfikacji, która ma zostać zatwierdzona w tym roku przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA). Wyposażenie samochodu obejmuje: gamę zintegrowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa; fotele sportowe SPARCO Competition kompatybilne z systemem bezpieczeństwa kierowcy HANS; kabinę z ciekłokrystalicznym sygnalizatorem zmiany biegów, lampką kontrolną i komputerem pokładowym MONIT; centralny panel sterowania, lampkę do czytania map oraz system gaśniczy.

Ultrakompaktowy R2 powstał na bazie nowego wariantu ADAM Cup. To pierwszy krok w realizacji nowego programu, w ramach którego Opel chce skupić się na promowaniu idei zawodów amatorskich w Europie w celu umożliwienia młodym, utalentowanym kierowcom osiągania sukcesów w tej dziedzinie sportu. W sezonie 2013 na trasy wyścigów w Niemczech i we Francji wyjedzie około 40 sztuk modelu ADAM Cup.Zwycięzca „Junior Rally” (dla zawodników w wieku do 27 lat), rozgrywanego w Niemczech w ramach wspieranego przez markę Opel pucharu „ADAC Opel Rally Cup”, awansuje do klasy R2 i w kolejnym sezonie otrzyma szczególne wsparcie ze strony Opla i ADAC.

Opel ADAM Rally Cup: Dane techniczne

  • Silnik: 1,6-l ECOTEC 16V, regulowany wał rozrządu, BOSCH moduł kontroli silnika Motorsport
  • Moc wyjściowa: 185 KM (w przybliżeniu) przy 7750 obr/min
  • Moment obrotowy: 190 Nm (w przybliżeniu) przy 6200 obr/min
  • Skrzynia biegów: Sekwencyjna 5-biegowa skrzynia biegów Sadev, samoblokujący mechanizm różnicowy
  • Zawieszenie: sportowe REIGER RACING, potrójna regulacja, kolumny McPhersona z mocowaniami Uniball, przystosowane do jazdy po drogach asfaltowych i szutrowych
  • Układ kierowniczy: wspomaganie elektrohydrauliczne
  • Felgi: aluminiowe EVO Corse, 6,5 x 16 cali (drogi asfaltowe), 6 x 15 (drogi szutrowe)
  • Układ hamulcowy: hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off” regulacja ciśnienia osi tylnej, czterotłoczkowe zaciski Brembo
  • Tarcze hamulcowe: 310 mm wentylowane (asfalt, przód), 278 mm wentylowane (drogi szutrowe, przód), 264 mm (drogi asfaltowe i szutrowe, tył)
  • Nadwozie: lekka konstrukcja, gama zintegrowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, osłona antynajazdowa na silnik i zbiornik paliwa; Wyposażenie wewnętrzne: fotele sportowe SPARCO Competition (kompatybilne z systemem HANS), elektryczna gaśnica, akumulator suchoładowanyWyposażenie zewnętrzne: elementy nadwozia OPC Line, uchwyty szybkomocujące na dachu i pokrywie bagażnika, pętle holownicze
  • Elektronika: wyświetlacz Motorsport, ciekłokrystaliczny sygnalizator zmiany biegów, komputer pokładowy MONIT, centralny panel sterowania, lampka do czytania map
  • Wymiary: Długość: 3698 mm, szerokość: 1720 mm, (regulowana) wysokość: 1442 mm (konfiguracja do jazdy po asfalcie), rozstaw osi: 2310 mm, waga: 1030 kg/press
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
  • Opel ADAM R2 (wersja koncepcyjna)
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/9]

Źródło: Opel

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)