Przyczyny ściągania samochodu – układ hamulcowy
Ściąganie samochodu w trakcie jazdy, a szczególnie podczas wytracania prędkości jest wyraźną informacją o problemach z układem hamowania. Nie wolno tego bagatelizować, bo usterka może być niebezpieczna.
22.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Brak możliwości utrzymania zadanego kierunku jazdy może być spowodowany nierówno zużytymi albo niesprawnymi hamulcami - to jedna z wielu przyczyn, ale często bagatelizowana.
Niekiedy wynika to z zablokowanych klocków. Łatwo to sprawdzić, przykładając (nawet po krótkiej jeździe) rękę do jednego i drugiego koła sprawdzając temperaturę. Jeśli jedno z kół jest bardzo gorące, a drugie nie, możliwe, że układ hamulcowy w tym kole cały czas pracuje. Innym powodem może być zatarte łożysko, ale ono daje też inne objawy.
Opisując to potocznym językiem, łożysko huczy, wyje lub szumi, natomiast trący o tarczę klocek hamulcowy szura. To szuranie jest często przerywane i im wyższa prędkość, tym wyższa częstotliwość. W wielu przypadkach problemem nie jest sam klocek, a np. brud, który nie został usunięty podczas wymiany okładzin w serwisie lub zatarte prowadnice zacisku (w hamulcach tarczowych). Jeśli słyszysz taki dźwięk, a samochód faktycznie ściąga podczas jazdy na wprost, to może być przyczyna takiego zachowania.