Przedwczesna śmierć Chevroleta Chevelle | Kontynetalne klasyki
Powstał w 1964 roku i wtedy jeszcze nikt nie spodziewał się, że zostanie po wielu latach okrzyknięty jednym z najlepszych modeli w całej historii koncernu. Chevrolet Chevelle, bo o nim mowa, podbił także Wasze serca, zdobywając trzecią lokatę wśród klasyków lat 70' w Ameryce.
19.10.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Powstał w 1964 roku i wtedy jeszcze nikt nie spodziewał się, że zostanie po wielu latach okrzyknięty jednym z najlepszych modeli w całej historii koncernu. Chevrolet Chevelle, bo o nim mowa, podbił także Wasze serca, zdobywając trzecią lokatę wśród klasyków lat 70' w Ameryce.
Pierwsze kroki wśród mocarzy
Pierwsza generacja zamknęła się w trzyletnim okresie produkcji, który przyniósł różnorodne rozwiązania i ogólny pogląd na dalszy rozwój pojazdu. Klient mógł kupić w salonie dwu- i czterodrzwiowe wersje coupe, sedana i kombi. Można było również wybrać pomiędzy wersją ze składanym i stałym dachem.
Wspomniałem o muscle carach, do walki z którymi oddelegowano specjalną wersję oznaczoną Super Sport (w skrócie SS). Charakterystyczne wloty powietrza na masce, 375 koni mechanicznych pod maską, zniewalający ryk silnika i dość oryginalny wygląd sprawiały, że Chevelle nie pozostawał w tyle.
Druga i trzecia generacja, śmierć
W drugiej generacji pojawiło się więcej opcji silników, w większości były to jednostki V8 o różnym litrażu. Po raz pierwszy pomalowano także SS w dwa pasy ciągnące się od początku maski po sam dach, które nadawały autu sportowego charakteru. To wszystko działo się we wczesnych latach siedemdziesiątych.
Trzecia, ostatnia generacja, trwała w latach 1973–1977. Podczas tego czasu Chevelle znacznie się wydłużyło i poszerzyło. Największą zmianą było jednak podwozie, co świetnie ilustruje przedstawiona niżej grafika. Po zakończeniu produkcji w roku 1977 już nigdy nie wrócono do Chevelle na masową skalę.
Szeroki, długi i prostokątny
W kolejnych latach produkcji zrezygnowano z tych prostych kształtów. Przód z poprzecznym grillem stał się wklęsły i wchodził w koła, bagażnik był już półokrągły. Niestety ostatecznie go wydłużono wracając do ostro ściętych linii. Kto wie, może właśnie to tak przyciągało klientów?
Dużo opcji, wszystkie dobre
Źródło: Wiki • Club Muscle Car