Poradniki i mechanikaPrzedni wydech Renault [technika wyścigowa odc. 27]

Przedni wydech Renault [technika wyścigowa odc. 27]

W Internecie pojawiły się zdjęcia ukazujące kilka szczegółów budowy Renault R31. Widać m.in. na nich przedni układ wydechowy.

Przedni wydech Renault [technika wyścigowa odc. 27]
Olgierd Lachowski

02.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

O tym, jak działa ten układ wydechowy pisałem już wcześniej, natomiast na zdjęciach poniżej można dostrzec kilka detali konstrukcyjnych bolidu Renault, które mają bezpośredni lub pośredni związek z przednim układem wydechowym.

Na poniższym zdjęciu widać podniesione względem rozwiązań konkurencji tuby bocznych sekcji. W tubach tych ukryte są chłodnice silnika. Poniżej widać rurę, w której prawdopodobnie ukryta jest zaizolowana rura wydechowa.

Strzałką zaznaczona jest rura osłaniająca wydech. / fot. Sutton Images
Strzałką zaznaczona jest rura osłaniająca wydech. / fot. Sutton Images

Na poniższych fotografiach zaznaczyłem wylot z rury wydechowej oraz „dziwne metalowe coś”. To metalowa osłona żaroodporna. Temperatura spalin wydobywających się z rury wydechowej sięga 800-900[sup]o[/sup]C (być może nawet 1000[sup]o[/sup]C, gdy opóźniany jest zapłon), w związku z tym trzeba chronić konstrukcję z włókna węglowego. Ten materiał ma znacznie mniejszą wytrzymałość temperaturową.

Na zdjęciu zaznaczyłem wylot z rury wydechowej. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Na zdjęciu zaznaczyłem wylot z rury wydechowej. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Strzałką zaznaczyłem metalową osłonę termiczną dolnej SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Strzałką zaznaczyłem metalową osłonę termiczną dolnej SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)

Sprawę budowy takiego układu wydechowego utrudnia fakt stosowania Side Impact Tubes (SIT’s, po polsku można je nazwać bocznymi strefami zgniotu). Są to elementy konstrukcyjne, które przejmują wszystkie siły ewentualnego zderzenia bocznego. Zespoły konstruują te elementy tak, żeby obniżyć maksymalnie środek masy, a więc dolny SIT jest zwykle znacznie potężniejszy niż górny. Renault musiało poradzić sobie z ominięciem dolnego elementu (rura wydechowa przebiega prawdopodobnie powyżej dolnego SIT-a), a do tego nie mogło być mowy o tym, by osłabić go dmuchając na niego spalinami.

Strzałkami oznaczyłem górną i dolną SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)
Strzałkami oznaczyłem górną i dolną SIT. / autor zdj.: Andrew Robertson (@JarZ)

Zobacz też:


W poprzednim odcinku:

Źródło artykułu:WP Autokult
formuła 1wyścigiRenault
Komentarze (0)