Producent zabawek kontra Ferrari. Walka o kultową nazwę Testarossa

Każdy miłośnik motoryzacji zna Ferrari Testarossę, a wielu z nich miało nad łóżkiem plakat tego kultowego samochodu sportowego. Młode pokolenie pozna Testarossę jako zabawkę sterowaną zdalnie, bo Ferrari straciło prawo wyłączności na tę nazwę.

Ferrari Testarossa '84
Ferrari Testarossa '84
Źródło zdjęć: © fot. Ferrari
Marcin Łobodziński

07.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W Niemczech sąd okręgowy w Dusseldorfie odrzucił roszczenia Ferrari co do wyłączności na użycie nazwy Testarossa. Włoskiemu producentowi sportowych samochodów pozostaje odwołanie się do sądu apelacyjnego, ale jeżeli i tam przegra, firma Autec AG wytwarzająca zabawki będzie miała prawo użyć jej do nazwania swoich produktów. Sąd podjął taką decyzję ze względu na fakt, że Ferrari nie używa Testarossy od 1996 roku, kiedy to produkcja kultowego samochodu została zakończona.

Samochód Ferrari jest jednym z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych modeli sportowych na świecie za sprawą "grzebienia” na boku nadwozia, będącego wlotem powietrza do umieszczonego z tyłu silnika. Testarossa jako nazwa powoli zanikała jeszcze przed zakończeniem produkcji, bowiem w 1991 roku zaprezentowano wzmocniony model F512 TR, gdzie TR miało być jedynie odwołaniem do Testarossy. Potem było Ferrari 512 M, a ostatecznie w 1996 roku następcą Testarossy był przedniosilnikowy Ferrari 550 Maranello. Od tej pory włoski producent nazwy nie używał, a minęło już ponad 20 lat.

Warto zaznaczyć, że Porsche również nie ma prawa wyłączności na jedną z nazw, choć akurat tu nie było żadnego sporu, a określenie Carrera jest tylko nazwą wersji kultowego 911. Obecnie pod marką Carrera można kupić zarówno okulary przeciwsłoneczne jak i… zabawki. Co ciekawe, firma produkująca słynne, domowe tory wyścigowe powstała w tym samym roku co pierwsze Porsche 911.

Producenci samochodów coraz częściej dbają o swoje interesy w kwestii nazw i znaków towarowych, zastrzegając je na danym terenie. Kilka dni temu pisaliśmy o planach Audi dotyczących nazwy RS Q8. Dużo wcześniej Toyota dostała wyłączność na używanie określenia Supra.

Komentarze (1)