Powrót do lotnictwa, czyli historii BMW część 2 [geneza motoryzacji]
W połowie lat trzydziestych ubiegłego stulecia firma BMW w tajemnicy przed światem opracowała model, który miał jej zapewnić rozgłos i czołowe miejsce w historii międzynarodowego sportu wyścigowego. Już wcześniejszy samochód, czyli 315/1, wywindował co prawda Bawarczyków na szczyt, lecz ciągły rozwój konkurencji napędzał BMW jeszcze bardziej.
28.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
BMW chciało nadal liczyć się także w wyścigach. Z racji tego, że nie dysponowano zbyt dużymi środkami finansowymi na budowę zupełnie nowej konstrukcji, zdecydowano się na modyfikację już istniejącej. Model 328 wyposażono w stabilną ramę rurową z belkami poprzecznymi o profilu skrzynkowym. Dwulitrowy silnik z sześcioma cylindrami rozwijał moc 80 KM. Auto godnie zastąpiło model 315/1 i przejściowy 319/1.
Model ten ugruntował opinię, że BMW jest producentem samochodów sportowych, która pozostała w pamięci także po wojnie. Brytyjczykom tak bardzo podobał się ten pojazd, że budowali go na licencji jako Frazer-Nash, przy czym firma ta już od 1934 r. wykorzystywała silniki importowane od BMW.
W 1935 roku BMW stworzyło limuzynę dla klientów o większych wymaganiach, doceniających przestronność i wygodę. Jako napęd modelu 326, bo o nim mowa, wykorzystano standardowy silnik sześciocylindrowy, znany już z z BMW 328. W obu przypadkach zastosowano już zwiększoną, dwulitrową pojemność. W limuzynie osiągał on moc 50 KM.
Podczas gdy podwozie wraz z napędem produkowano we własnym zakładzie w Eisenach, to wykonanie bezszkieletowego nadwozia z nowym grillem, który na stałe zdominował wszystkie kolejne modele bawarskiego producenta, zlecono firmie Ambi-Budd z Berlina. Można więc powiedzieć, że słynne nerki, to nie dzieło projektantów z Eisenach, a zewnętrznej firmy.
Po wybuchu II wojny światowej rząd niemiecki zlecił przedsiębiorstwom wytwarzanie uzbrojenia. Najpierw BMW musiało skoncentrować się na opracowaniu i produkcji silników lotniczych chłodzonych powietrzem. Prace te powierzono BMW Flugmotorenbau GmbH. Oprócz silników lotniczych BMW produkowało ciężkie motocykle z doczepianym koszem, tzw. "Wehrmachtsgespanne". BMW produkowało szeroką gamę silników dla Luftwaffe, z których najważniejszym był podwójny silnik gwiazdowy BMW 801, osiągający moc do 2000 KM. Na końcu wojny, zakłady BMW AG zostały skonfiskowane przez wojska alianckie. Oczywiście zaprzestano produkcji uzbrojenia. Koniec wojny to początek odbudowy potęgi BMW. Ale o tym w następnym odcinku.