Porsche zajęło stanowisko ws. rzekomego powrotu spalinowego Macana
W ostatnich tygodnia pojawiły plotki dotyczące rozważań Porsche nad przywróceniem wersji spalinowej bestsellerowego Macana do Europy. Informacje były o tyle wiarygodne, że miały według serwisu Autocar pochodzić od anonimowych osób powiązanych z Porsche. Teraz wątpliwości zostały rozwiane.
24.01.2025 | aktual.: 24.01.2025 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W listopadzie informowaliśmy o decyzji Porsche dotyczącej pozostaniu przy silnikach spalinowych dłużej, niż pierwotnie planowano.
– Patrzymy na możliwość adaptacji pojazdów elektrycznych na hybrydy lub całkowicie spalinowe auta – powiedział wówczas Lutz Meschke, dyrektor finansowy Porsche. – Jesteśmy w połowie prac koncepcyjnych. Co jest jasne, to fakt, że zostajemy z silnikiem spalinowym znacznie dłużej.
Wypowiedź uwiarygadniała plotki dotyczące rzekomego przywrócenia do gamy spalinowego Macana. Teraz wiadomo natomiast, że raczej nie chodziło o tego SUV-a. Jak donosi włoski oddział serwisu Motor1, Porsche zdementowało plotkę dotyczącą prac nad przywróceniem spalinowego Macana do Europy. Choć nie byłby to wcale głupi pomysł (w końcu na podobny ruch zdecydował się Fiat z modelem 500), to liczący na mały przewrót w polityce Porsche będą rozczarowani.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chociaż spalinowy i elektryczny Macan miały przez pewien czas koegzystować, Porsche zdecydowało się o wycofaniu tego pierwszego w Europie w momencie debiutu drugiego. Było to rzekomo spowodowane nowymi przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, których dotychczasowy Macan nie spełniał. Na pozaeuropejskich rynkach dalej dostępne są obie wersje.
Decyzja może się dla wielu wydawać pozbawiona sensu z uwagi na dwa fakty – Macan przez lata był bestsellerem marki dbającym o dobre wyniki finansowe, natomiast elektryczna wersja może nie podtrzymać popularności modelu z uwagi na malejące zainteresowanie tego typu napędem. Doświadczył tego w zeszłym roku Taycan, którego sprzedaż spadła aż o 49 proc.
Zobacz także
Tym niemniej Porsche z optymizmem patrzy na przyszłość Macana EV. W zeszłym niepełnym roku sprzedażowym modelu samochód znalazł blisko 18,3 tys. właścicieli. Detlev von Platen, członek zarządu ds. sprzedaży i marketingu, skomentował wynik mówiąc: "Ta premiera dosłownie nas zachwyciła".
Łącznie ze sprzedażą spalinowego modelu (który w dalszym ciągu jest obecny poza Europą), Macan uzyskał w 2024 r. wynik 82 795 egzemplarzy, co jest tylko o 5 proc. gorszą wartością, niż w 2023 r. Powstaje pytanie, jak będą wyglądały słupki, gdy spalinowy wariant ostatecznie zniknie z salonów.