Porsche mogło mieć zupełnie inne logo. Marka ujawnia projekty z archiwum
Logo Porsche jest bardzo charakterystyczne i co za tym idzie, niezwykle rozpoznawalne. Od 1952 r. możemy mówić o jego drobnych poprawkach. Niewiele jednak brakowało, by w latach 60. identyfikacja marki obrała zupełnie inną drogę.
20.07.2023 | aktual.: 20.07.2023 19:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od 2024 r. logo Porsche otrzyma bardzo drobną modyfikację. Na pierwszy rzut oka zmiana jest naprawdę mało zauważalna i dopiero zestawienie obok siebie dwóch fizycznych plakietek pozwala zobaczyć różnicę. Najważniejsze elementy loga niemieckiej marki pozostają jednak niezmienne praktycznie od 1952 roku, kiedy po raz pierwszy wprowadzono właśnie taką identyfikację.
Logo stworzone przez Franza Xavera Reimspießa stanowiło idealne odzwierciedlenie wizji Ferdinanda Porsche. Wierzgający koń wyjęty z loga Stuttgartu, kolory historycznej Wirtembergii, napis Porsche umieszczony na czymś, co miało przypominać skrawek kierownicy. Niewiele jednak brakowało, by logo producenta obecnie wyglądało zupełnie inaczej…
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W latach 50. i 60. logo Porsche było dość problematyczne. Druk kolorowy był drogi i mało precyzyjny, toteż odzwierciedlenie nowego emblematu firmy w reklamie i w prasie było trudne, a w czerni i bieli tracił on swoją moc. Menedżerowie sprzedaży wskazywali również, że stosowanie różnych kolorów i wzorów nie pozwala na odpowiednią identyfikację loga w ruchu.
Za przykład dobrego designu uchodziły symbole Mercedesa czy Volkswagena. To właśnie dlatego zaproszono do współpracy Hannsa Lohrera, utalentowanego artystę, który działał z Porsche przy jego reklamach. Stanęło przed nim ważne zadanie – stworzenie nowego loga. Tak prezentowały się jego propozycje z 1961 r., lecz żadna z nich nie przekonała szefostwa marki.
Możemy tylko się cieszyć, że te projekty nie zostały wykorzystane. Kompletnie nie kojarzą się one z wartościami Porsche i trudno wyobrazić sobie samochody od niemieckiego producenta z jednym z takich emblematów. Wyglądają bardziej jak współczesne logotypy banku czy przeglądarek internetowych, nie producenta samochodów sportowych.
Porsche prawdopodobnie wstydziło się ostatecznego rezultatu poszukiwań nowej identyfikacji wizualnej i próbowało te próby zatuszować. To, że taki pomysł w ogóle się narodził, zawdzięczamy sekretarzowi i kronikarzowi Porsche, Ghislainowi Kaesowi, który uratował korespondencję z szefem reklamy, Hermannem Lapperem.
Ostatecznie logo Porsche przyjęte w 1952 r. zostało na swoim miejscu i z niewielkimi zmianami możemy je podziwiać aż po dziś dzień. Bardzo może jednak ciekawić, czy w alternatywnej rzeczywistości, w której to któryś z potencjalnych symboli stworzonych przez Lohrera wchodzi do użytku, Porsche byłoby w stanie odnieść podobny sukces.