Porsche 718 Spyder i Cayman GT4 – najzwinniejsze modele w gamie
O tym, że model 718 marki Porsche jest tym, którym najszybciej da się pokonać sekcję zakrętów, wie każdy kierowca mający z nim do czynienia. Najnowsze wersje Spyder i GT4 są jeszcze lepsze, a ich moc powala.
18.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bokser w obu modelach osiąga moc 420 KM, czyli o 5 KM wyższą niż pierwsza seria modelu 911 GT3 do 2008 roku (generacja 997). Również jak i w tamtym przypadku, moc ta jest pozyskiwana z wolnossącego silnika, ale nowa generacja 6-cylindrowych jednostek napędowych ma pojemność 4 litrów. Co więcej, 420 KM to również o 35 KM więcej niż w poprzednim modelu GT4. Maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm motor osiąga w zakresie od 5000 do 6800 obr./min.
To dane, które niektórzy pamiętają z takich modeli jak 911 Turbo. Prędkość maksymalna 304 km/h dekadę temu była zarezerwowana dla najmocniejszych odmian 911, natomiast dziś taką rozwija Cayman GT4 z manualną skrzynią biegów. Spyder jest niewiele wolniejszy – 301 km/h. Obie wersje 718 potrzebują 4,4 s by osiągnąć pierwszą setkę. Silnik chętnie kręci się aż do 8000 obr./min.
Nowością jest zastosowany po raz pierwszy bezpośredni wtrysk piezoelektryczny obejmujący pięć faz dla efektywnego spalania mieszanki. Oczywiście wyposażenie obejmuje filtr cząstek stałych, a także system adaptacyjnej kontroli cylindra, który ma za zadanie przy niskim obciążeniu wyłączyć jedną z dwóch głowic dla zmniejszenia zużycia paliwa.
Aerodynamika Porsche 718 Cayman GT4 – zysk bez strat
Przy projektowaniu najnowszego wcielenia tego modelu skupiono się na aerodynamice, by osiągnąć jak najwyższy docisk, ale bez kosztów jakim jest większy opór aerodynamiczny.
Efekty prac to 50 proc. więcej siły dociskającej, z czego 30 proc. tworzonej przez dyfuzor, który pojawił się w miejsce tłumika. Ten zaś powędrował do nadkola. Nowe skrzydło generuje ok. 20 proc. więcej docisku, a przedni pas poprawia właściwości aerodynamiczne do tego stopnia, że uzyskano dokładnie ten sam współczynnik oporu powietrza co w poprzedniku.
Porsche 718 Spyder – purystyczna radość z jazdy
To właśnie modele z nazwą Spyder dają najwięcej wrażeń i możliwość najbliższego kontaktu kierowcy z otoczeniem. Miękki dach został tak opracowany, by nie przeszkadzał w rozwijaniu wysokich prędkości, a jednocześnie był na tyle lekki i łatwy w chowaniu, by kierowca chciał jeszcze częściej zmieniać konfigurację samochodu.
Po raz pierwszy w Spyderze uzyskano docisk aerodynamiczny na tylnej osi przez zamontowanie automatycznie wysuwanego spojlera, który podnosi się przy prędkości 120 km/h.
Wyścigowe podwozie czynią z nich władców zakrętów
Oba modele wyposażono w nowe zawieszenie czerpiące technicznie z wyścigów. Zarówno w Spyderze jak i Caymanie GT4 znajdziecie system adaptacyjnego zawieszenia ze zmniejszonym o 30 mm prześwitem. Nowe przeguby dają jeszcze więcej bezpośredniego połączenia ciała kierowcy z drogą, a charakterystyka prowadzenia jest jeszcze ostrzejsza.
Nad bezpieczeństwem czuwa system elektronicznej stabilizacji toru jazdy PSM, który można wyłączyć częściowo lub całkowicie. Mechaniczna blokada tylnego dyferencjału podnosi potencjał auta na wyjściu z zakrętu i daje możliwość łatwiejszej kontroli poślizgu.
Jeszcze więcej dla najbardziej wymagających
Dodatkowo model GT4 jest również dostępny z opcjonalnym pakietem Clubsport, obejmującym tylne stalowe wzmocnienie z klatki bezpieczeństwa, gaśnicę i sześciopunktowe pasy dla stronie kierowcy.
Na życzenie dostępne są także hamulce ceramiczne, a nowością w przypadku 718 Spyder jest zastosowanie opon o ultrawysokich osiągach, specjalnie przystosowanych do wymogów samochodów Porsche. Dzięki nim, podczas testów kierowca Porsche pokonał północną pętlę toru Nürburgring modelem 718 Cayman GT4 w czasie o ponad 10 s krótszym od swojego poprzednika.
Auta można już zamawiać w polskich salonach. Ich ceny zaczynają się od 456 tys. zł za 718 Spyder i od 478 tys. zł za 718 Cayman GT4.