Porsche 718 GTS z 4‑litrowym silnikiem. Wszystko wraca do normy
Po premierze topowego wariantu GT4, bogato wyposażone Porsche 718 GTS dostaje 4-litrowy silnik boxer z 6 cylindrami w miejsce 2,5-litrowego 4-cylindrowca. Kiedy normy zużycia paliwa stają się bardziej realne, również silniki aut sportowych powoli wracają do... normy.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Porsche 718 GTS do tej pory był oferowany z silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 2,5 litra oraz mocy 365 KM. Imponująca maszyna sportowa była pozycjonowana najwyżej w całej gamie, nie wliczając w to niemal wyścigowej odmiany GT4. I to właśnie z GT4 pochodzi nowa jednostka, która trafia w tym roku do GTS.
Jest to 4-litrowy, wolnossący boxer z 6 cylindrami i mocą 400 KM, która w optymalnych warunkach zapewni przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,5 s. Dotyczy to wersji z manualną przekładnią o sześciu przełożeniach. Niebawem pojawi się też odmiana z PDK oraz pakiet Sport Chrono, które jeszcze poprawią osiągi.
Taki silnik bez doładowania zapewni najlepsze z możliwych, naturalne, natychmiastowe reakcje na polecenia kierowcy. Wolnossący charakter to także łatwość prowadzenia samochodu w poślizgu i obroty, które kończą się na poziomie 7800. Wraz z nowym silnikiem zmienia się także układ wydechowy, którego dwie końcówki zamontowano po bokach, a nie pośrodku jak w wycofywanym modelu.
Za sprawą standardowego sportowego zawieszenia PASM, a także zmniejszonego o 20 mm prześwitu i systemu Porsche Torque Vectoring z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału nowa generacja GTS może być innym samochodem niż do tej pory. Bez problemu stanie w szranki na torze z bazową wersją 911, a użytkownicy GT4 mają przewagę jedynie 20 KM i oczywiście bardziej rozbudowanej aerodynamiki. Ciekaw jestem, jak większy i prawdopodobnie cięższy silnik wpłynie na masę oraz jej balans.
Oczywiście nie zapomniano o emisji spalin. Przy niedużym obciążeniu silnik na zmianę wyłącza jeden z dwóch rzędów cylindrów. Układ wydechowy został wyposażony w filtr cząstek stałych, a układ zasilania w piezoelektryczne wtryskiwacze. Zużycie paliwa w cyklu łączonym (WLTP) ma wynieść 10,8 l/100 km.
Porsche 718 Cayman GTS będzie oferowane w cenie 407 tys. zł, a 718 Boxster GTS – 410 tys. zł. To nieco wyższe kwoty niż obecnego modelu z mniejszym silnikiem, który w wersji Cayman kosztuje od 390 tys. zł, a Boxster 393 tys. zł. Oba modele będą dostępne w Polsce od końca marca 2020 r.