Ponad miliard złotych wpływów z viaTOLL. Większe wpływy, ale i większe koszty
Przez pierwsze siedem miesięcy 2019 roku system e-myta wniósł już do Krajowego Funduszu Drogowego blisko 1,2 mld zł. Wynikiem tym chwali się GITD, który jest nowym, państwowym operatorem systemu.
05.08.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przez pierwsze siedem lat funkcjonowania krajowego systemu poboru e-myta viaTOLL jego operatorem była austriacka firma Kapsch TrafficCom AG, która realizowała w ten sposób zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od 3 listopada 2018 roku pieczę nad tym bardzo dochodowym systemem przejęła Generalna Inspekcja Transportu Drogowego. Austriacki operator Kapsch nadal jest zaangażowany w obsługę systemu, choć już na innych zasadach.
Różne obawy związane ze zmianą organizacji funkcjonowania viaTOLL okazały się niepotrzebne. Mimo iż przekazanie kontroli nad systemem odbywało się w chaosie, sam proces przebiegł bez żadnych zakłóceń. GITD chwali się już pierwszymi sukcesami związanymi z obsługą e-myta. Przez pierwsze siedem miesięcy tego roku na drogach zebrał już łącznie 1 miliard 162 miliony złotych. To nowy rekord w dochodach tego systemu. Jeszcze w 2013 roku ściągał on z kierowców niewiele ponad miliard złotych w skali całego roku.
Wyższe przychody biorą się z coraz większego zasięgu działania systemu oraz coraz większego natężenia ruchu. Jak informuje GITD, w tym roku kierowcy płatnymi odcinkami dróg przejechali już 3 miliardy 829 milionów kilometrów, czyli o ponad 141 milionów kilometrów więcej niż rok wcześniej. Ponad połowa z tego wyniku została nabita na autostradach, 1/3 na płatnych odcinkach dróg ekspresowych, a 13 proc. na drogach krajowych.
Nowy operator systemu zwraca uwagę, że na zwiększonych dochodach systemu zyskują wszyscy: użytkownicy dróg dzięki poprawianej jakości infrastruktury, ale i całe otoczenie. Opłaty w viaTOLL są uzależnione bowiem od spełnianej przez pojazd normy emisji spalin, co motywuje przewoźników do inwestowania w nowoczesną flotę.
Oprócz większych przychodów zmiana operatora na państwowego przyniosła jednak także wyższe koszty obsługi. Choć przejęcie viaTOLL przez skarb państwa miało zaowocować obniżeniem kosztów, stało się dokładnie odwrotnie. Jak informuje opublikowany w zeszłym miesiącu raport Najwyższej Izby Kontroli, koszty utrzymania systemu pod państwową pieczą wzrosły o około 7,5 procent.