Pompowanie kół azotem
Podczas dyskusji nad metodami pompowania kół często pojawia się opinia podważająca sens używania do tego celu azotu zamiast zwykłego powietrza. Głównym argumentem jest fakt, że zwykłe powietrze zawiera przecież 78% procent azotu. Okazuje się jednak, że czysty azot ma zupełnie inną specyfikę od tego, który znajduje się w powietrzu. Niemniej jednak warto przyjrzeć się zagadnieniu pompowania kół azotem i przeanalizować jego wady oraz zalety.
17.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jakie są zalety pompowania kół azotem?
Azot wykorzystywany do pompowania kół jest pozbawiony wilgoci oraz związków chemicznych, które występują w „zwykłym” powietrzu. Dzięki temu dużo łatwiej jest ochronić felgi przed korozją oraz procesem utleniania obręczy kół. Oprócz tego azot wykazuje mniejszą kurczliwość od powietrza, dzięki czemu utrudnia powstawanie odkształceń na kołach. Liczne badania pokazują, że azot jest w stanie utrzymać idealne ciśnienie w oponach przez czas trzy razy dłuższy niż zwykłe powietrze. Dlaczego? Ponieważ azot zachowuje pierwotną objętość nawet pomimo zmiany temperatury. To w dużym stopniu zapobiega wystrzeleniu opony.
Stałe ciśnienie w oponach ma niebagatelny wpływ na spowolnienie zużycia bieżnika. Spadek ciśnienia o zaledwie 0,2 bara zwiększa zużycie opon o 10%. Spadek o 0,6 bara to już dwa razy szybsze zużywanie się opon. Ponadto napełnianie kół azotem pozwala skrócić drogę hamowania oraz znacznie poprawić przyczepność opony na zakrętach. Co ciekawe pompowanie kół azotem przekłada się również na spadek spalania o ok. 2%.
Napełnianie azotem odbywa się w specjalnych punktach. W przypadku napełniania powietrzem korzystamy najczęściej z kompresorów na stacjach benzynowych. Ich wadą jest duże zanieczyszczenie pompowanego powietrza olejem. Olej w połączeniu z tlenem przyspiesza proces starzenia się gumy, powodując jej twardnienie i utratę elastyczności. Ponadto powietrze z kompresora zawiera sporo wilgoci, co aktywuje powstawanie ognisk korozji.
Jakie są wady pompowania kół azotem?
Pompowanie kół azotem z pewnością nie jest metodą idealną. Ma także swoje wady. Pierwszą z nich jest słaba dostępność punktów, w których można napompować koła azotem. Ilość takich miejsc, w porównaniu do liczby i dostępności tradycyjnych kompresorów na stacjach, jest bardzo mała. Usługa pompowania kół azotem jest także droższa od tradycyjnego napełniania. Z drugiej strony opony napełnione azotem trzy razy dłużej zachowują pierwotne ciśnienie, co znacznie zmniejsza częstotliwość pompowania.
Jak przebiega pompowanie kół azotem?
Przed rozpoczęciem pompowania azotem należy najpierw wyssać z kół całe powietrze. Wykorzystuje się do tego specjalną pompę próżniową. Dosyć popularne jest obecnie pompowanie z butli. Niestety jego efektywność nie jest idealna, ponieważ w butli znajduje się 92% azotu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest napełnianie opony czystym azotem wytwarzanym przez specjalną wytwornicę.
Z pewnością warto spróbować pompowania kół azotem, aby móc ocenić samodzielnie jaka jest różnica między obiema metodami i która z nich jest bardziej efektywna.