Polski rynek samochodów osobowych – listopad 2015
Listopad to kolejny udany miesiąc dla polskich dilerów samochodów, którzy na pewno zakończą rok na plusie w stosunku do ubiegłego.
07.12.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W listopadzie zarejestrowano 30 147 nowych samochodów osobowych, czyli o 4,22 proc. więcej niż w październiku i o 23,65 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. Listopad 2015 to jednocześnie najlepszy miesiąc od 5 lat. Dzięki kolejnym rekordom już teraz rok 2015 ma przewagę 6,33 proc. nad 2014. W skali rocznej zarejestrowano bowiem 315 327 samochodów. Cieszy kolejny spadek udziału firm w zakupach do poziomu 64,6 proc. W październiku było to 70,6 proc. Jak twierdzi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, który przygotował zestawienia, dobrym zakupom w tym roku sprzyjają dość atrakcyjne dla przedsiębiorców przepisy podatkowe. Nie bez znaczenia jest również koniec roku, a wraz z nim wyprzedaże tegorocznych modeli. Nie zmieniły się preferencje odnośnie marek zarówno w gronie klientów flotowych jak i prywatnych.
Liderem pozostaje bez cienia wątpliwości Škoda, której żadna inna marka w tym roku już nie dogoni. O drugie miejsce walczą nieustannie Volkswagen i Toyota, które na koniec listopada dzieliło 1050 samochodów na korzyść Toyoty. Jednak mało prawdopodobne jest, by Volkswagen wskoczył na 2. miejsce w ciągu jednego miesiąca. Z drugiej strony, jego 2. pozycja w rejestracjach w firmach wydaje się być niezagrożona. W rejestracjach indywidualnych natomiast Opel wyraźnie goni Škodę. Na koniec października obie marki dzieliło 400 rejestracji, na koniec listopada 402 – dystans jest identyczny. Wystarczy dobry grudzień by Opel wyprzedził Škodę.
Liczba rejestracji TOP10 - listopad 2015 | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 1 318 |
2. | Skoda Fabia | 1 145 |
3. | Opel Astra | 1 037 |
4. | Volkswagen Golf | 1 034 |
5. | Ford Focus | 887 |
6. | Toyota Yaris | 883 |
7. | Toyota Auris | 821 |
8. | Volkswagen Passat | 756 |
9. | Renault Clio | 746 |
10. | Skoda Rapid | 691 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
W pierwszej dziesiątce tylko Renault i Kia zamieniły się miejscami na korzyść francuskiej marki. Renault zajęło 6. miejsce dzięki dobrej sprzedaży Clio, które było 9. najchętniej kupowanym modelem listopada. Dzięki temu Clio wyrzuciło z pierwszej dziesiątki Opla Corsę w okresie od stycznia do końca listopada. Wyraźnie czuć już pojawienie się na rynku nowego Opla Astry. Ten model (wersja nowa i poprzednia) zajął w listopadzie 3. miejsce i wyprzedził Volkswagena Golfa o 3 zarejestrowane egzemplarze. Dwie czołowe lokaty zajęły produkty Škody: Octavia i Fabia.
Liczba rejestracji TOP10 - styczeń-listopad 2015 | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 12 738 |
2. | Skoda Fabia | 10 952 |
3. | Volkswagen Golf | 10 276 |
4. | Opel Astra | 9 652 |
5. | Toyota Auris | 8 644 |
6. | Toyota Yaris | 8 615 |
7. | Ford Focus | 8 350 |
8. | Skoda Rapid | 8 089 |
9. | Volkswagen Passat | 6 974 |
10. | Renault Clio | 6 754 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
W rynku crossoverów liderem pozostaje Dacia Duster, która zajęła w listopadzie 11. miejsce w łącznej liczbie zarejestrowanych aut, a drugie miejsce zajął Hyundai Tucson. W przyszłym roku ten model może okazać się rynkowym hitem – już teraz jest numerem 1 w obrębie koncernu Hyundai/Kia.
W segmencie premium, gdzie niepodzielnie rządzi BMW, Mercedes odskoczył lekko od goniącego go Audi. Różnica między tymi markami wzrosła do 358 sztuk zarejestrowanych aut od początku roku. Do końca października było to 220 sztuk. Natomiast po raz kolejny świetnie poradziło sobie Volvo, które znów zbliżyło się do najniższego stopnia podium, na którym jest Audi. Po premierze modelu S90 Szwedzi mogą poszybować w górę. W nieco niższym poziomie tabeli premium Land Rover wyprzedził Porsche, które spadło z 7. na 8. miejsce.