Polska montownią dostawczaków. Kolejny producent rusza z produkcją

Zakład w Jaworze niedaleko Legnicy będzie produkował elektryczne dostawczaki Mercedesa. To kolejny producent, który inwestuje w produkcję w Polsce. Wcześniej zdecydował się na to Volkswagen, jak i grupa Stellantis.

Elektryczny Mercedes-Benz eVito
Elektryczny Mercedes-Benz eVito
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

12.12.2022 | aktual.: 12.12.2022 17:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

2,5 tysiąca – tyle osób znajdzie pracę w fabryce w Jaworze. Wartość inwestycji to 1,3 mld euro. Obecnie w tym miejscu produkowane są jednostki wysokoprężne do pojazdów osobowych oraz baterie do samochodów elektrycznych. I to właśnie tego typu dostawcze vany chce produkować Mercedes w Polsce.

Nie będzie to pierwszy producent, który zdecydował się na taki krok. Od ponad 15 lat z zakładów Volkswagena pod Poznaniem zjeżdżają, do klientów na całym świecie, pojazdy dostawcze. Dziennie 750 egzemplarzy modeli Caddy i Transporter opuszczają fabrykę w Antoninku.

Września to z kolei produkcja największego Craftera. Pracuje tam 3 tys. osób, a firma zainwestowała 800 mln euro, co czyni ją jedną z największych inwestycji ostatniego dziesięciolecia. Powierzchnia zakładu to ok. 300 boisk piłkarskich, a jakby tego było mało, w Szwarzędzu produkowane są specjalistyczne zabudowy do modelu Crafter.

Na dostawczaki postawiła też grupa Stellantis (łącząca chociażby Opla i Fiata). Zakład w Gliwicach, skąd wyjeżdżał Opel Astra, przygotowuje się do uruchomienia produkcji dużych samochodów dostawczych. Będą one produkowane nie tylko jako Opel, ale i jako modele Peugeota i Citroëna.

Do tej listy pojazdów produkowanych w Polsce należy również dopisać nowego, elektrycznego Jeepa Avengera. Jest on oczywiście SUV-em, jego rolą będzie otwieranie gamy tego terenowego producenta. Pierwsze egzemplarze mają opuścić fabrykę w Tychach już w 2023 roku.

Co ciekawe, również w tych okolicach, bo w Jaworznie, planowane jest wybudowanie fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Niedawno, po serii opóźnień wywołanych chociażby pandemią czy wybuchem wojny w Ukrainie, ogłoszono dopiero dostawcę platformy, czyli chińskiego inwestora Geely. Budowa zakładu ma ruszyć w 2024 roku.

Komentarze (1)