Policjant sprawdzi każde koło. Zignorujesz, możesz mieć kłopoty
W ostatnim czasie na policyjnych fotorelacjach coraz częściej można dostrzec obrazy funkcjonariuszy, którzy dokładnie przyglądają się oponom. Jakie informacje mogą z nich wyczytać?
27.11.2023 19:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opony samochodowe są pełne różnego rodzaju oznaczeń i napisów, które mogą przekazać wiele informacji o stanie naszego pojazdu. Podczas kontroli drogowej, te oznaczenia mogą nas "zdradzić" i spowodować, że będziemy mieć nieprzyjemności. Wystarczy, że policjant zacznie dokładnie sprawdzać każde koło, odczytując z niego pewne dane.
Jednym z najważniejszych elementów, na które zwraca uwagę, jest model opony. Pragnę przypomnieć, że zgodnie z przepisami, na jednej osi powinny być założone opony tego samego rodzaju, czyli o identycznym modelu, rozmiarze oraz indeksach. Data produkcji nie ma znaczenia, o ile powyższe parametry są zgodne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ale co zrobić, jeśli na jednej osi mamy różne opony? W takim przypadku powinniśmy być w stanie udowodnić, że jest to wynik jakiegoś przypadku, na przykład przebicia opony. Jeśli mamy w bagażniku przebitą oponę i pokażemy ją funkcjonariuszowi, ten prawdopodobnie zrezygnuje z wystawienia nam mandatu czy zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Kolejnym aspektem, na który może zwrócić uwagę funkcjonariusz, jest data produkcji opon. W polskim prawie nie ma żadnych konkretnych wymagań dotyczących wieku opon, ale jeśli policjant zauważy, że ogumienie jest bardzo stare, może zacząć dokładniej przyglądać się jego bieżnikowi.
Należy pamiętać, że bardzo rzadko zdarza się, by opona w wieku 8-10 lat była w dobrej formie. Zazwyczaj takie ogumienie ma nierównomiernie zużyty bieżnik lub wyraźne uszkodzenia. Jeśli cokolwiek wzbudzi wątpliwości podczas kontroli, policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować nas na dodatkowe badanie techniczne.