Początki modelu XK, czyli historii Jaguara część 2 [geneza motoryzacji]
Po II wojnie światowej Jaguar powoli wracał do poprzedniej kondycji. Ale końcówka lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia to już Jaguar, którego pokochało wielu.
07.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na londyńskich targach motoryzacyjnych w 1948 roku zaprezentowano dwa nowe sportowe Jaguary – XK 100 i XK 120. Były to prototypy, a targi miały pozwolić Williamowi Lyonsowi podjąć decyzję o ich ewentualnej seryjnej produkcji. Już kilka dni po otwarciu wystawy stało się jasne, że mniejszy, czterocylindrowy model XK 100 nie odniesie zbyt wielkiego sukcesu. Inaczej rzecz się miała z XK 120.
Sześciocylindrowe auto o pojemności 3,4 litra i mocy 160 KM spotkało się z dużym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem szerokiej publiczności i fachowców. Auto, co tu dużo mówić, było piękne, o niezwykłej linii i o bardzo charakterystycznym przodzie. Dwumiejscowe cabrio szybko stało się ikoną klasycznego samochodu sportowego.
Nie dziwiło więc, że Lyons zdecydował się na produkcję tego samochodu, choć w nieco zmodyfikowanej wersji. XK 120 miał pierwszy na świecie silnik wyposażony w dwa wałki rozrządu, co wyraźnie wpływało na elastyczność tego auta. Skrzynia biegów była czterostopniowa i przenosiła napęd na tylne koła. W trakcie produkcji pojawił się również model tego auta w wersji XK 120 SE (Special Equipment), którego główną modyfikacją było podniesienie wyżej wałków rozrządu i zmniejszenie masy koła zamachowego. Pozwoliło to na przyrost mocy pojazdu ze 160 do 180 KM.
Spekulowano na temat pochodzenia nazwy sportowego Jaguara XK. Otóż „X” miało być skrótem od słowa „experimental”, a litera „K” to spuścizna po wewnątrzfirmowych oznaczeniach różnych projektów silnikowych. Ojcowie projektu - Harry Weslake, Walter Hassan i William Heynes - stworzyli sześciocylindrowy silnik o pojemności 3442 cm[sup]3[/sup], z dwoma umieszczonymi u góry wałkami rozrządu, który przetrwał stadium eksperymentalne i trafił do seryjnie produkowanych Jaguarów. Jego oznaczenie używane przez Jaguara to R6.
XK 120 był bez wątpienia prekursorem tej sławnej serii Jaguarów. W 1954 roku wypuszczono na rynek model XK 140, oczywiście z silnikiem R6. Samochód miał moc 192 KM i przez trzy lata wyprodukowano prawie 9 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Auto było dostępne jako dwudrzwiowe coupe i dwudrzwiowy roadster. Wizualnie samochód był bardzo podobny do swojego poprzednika, miał jednak nieco więcej miejsca wewnątrz. W 1956 na rynek trafiła po raz pierwszy w historii Jaguara wersja z automatyczną skrzynią biegów.