Pirelli świętuje 50‑lecie partnerstwa z Lamborghini

Lamborghini od początków swojego istnienia związane jest z Pirelli. 50 lat funkcjonowania marki z Sant'Agata Bolognese to również okrągły jubileusz partnerstwa pomiędzy producentami. Przy okazji świętowania firmy zapowiedziały dalszą kontynuację współpracy.

Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster
Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster
Piotr Ślusarczyk

12.05.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Lamborghini od początków swojego istnienia związane jest z Pirelli. 50 lat funkcjonowania marki z Sant'Agata Bolognese to również okrągły jubileusz partnerstwa pomiędzy producentami. Przy okazji świętowania firmy zapowiedziały dalszą kontynuację współpracy.

Wspólna historia Lamborghini i istniejącego od 1872 roku Pirelli zaczęła się już w 1963 roku przy okazji prototypowego modelu 350 GTV. Również jego wersja produkcyjna o oznaczeniu 350 GT wyposażona była w opony Pirelli. Konkretnie były to gumy Cinturato HS przygotowane dla samochodów osiągających prędkość nawet 240 km/h.

Dla legendarnej Miury opracowano wyjątkowe opony Cinturato HS CN72 w rozmiarze 205 VR 15. Z kolei futurystyczne Lamborghini Countach było projektowane z myślą o nowych gumach Pirelli P7. Idąc dalej w 1988 roku światło dzienne ujrzały opony P Zero, które naciągnięto na felgi Countacha Anniversary.

Swój rozdział w historii współpracy obu przedsiębiorstw zapisał również model LM002. To dla tego terenowego Lamborghini Pirelli zaprojektowało opony z serii Scorpion. Z resztą zapewniono również ogumienie dla auta startującego w Rajdzie Paryż-Dakar a dziś Pirelli jest jedynym dostawcą opon w Lamborghini Blancpain Super Trofeo.

Zostając przy najnowszych czasach, w 2002 roku w Murcielago (potem także w Gallardo) zadebiutowały opony P Zero Rosso. Również najnowsze Lamborghini Aventador korzysta z dedykowanych Pirelli P Zero. Trzy egzemplarze Veneno także otrzymały specjalnie przygotowane samochodowe obuwie.

Uma Thurman in Mission Zero (Pirelli) Lamborghini Gallardo

Warto wspomnieć, że partnerstwo pomiędzy Lamborghini i Pirelli ma swoje odzwierciedlenie w reklamach i kampaniach promocyjnych. Przykładowo, „Miura wybrała Pirelli Cinturato” a Gallardo razem z Umą Thurman wystąpiło w filmie „Misja Zero” produkcji Pirelli (wideo powyżej).

PIRELLI I LAMBORGHINI ŚWIĘTUJĄ ZŁOTĄ ROCZNICĘ

50-LETNIE PARTNERSTWO NAZNACZONE SUKCESAMI NA DRODZEI NA TORZE – ZAINSPIROWANE PASJĄ FERRUCCIO LAMBORGHINI I LEOPOLDO PIRELLI

OD MIURY DO AVENTADORA, KAŻDY KULTOWY MODEL LAMBORGHINI BYŁ WYPOSAŻONY WE WŁASNE DEDYKOWANE OPONY PIRELLI

Mediolan, 7 maja 2013 roku - Pirelli z dumą uczestniczy w obchodach 50. rocznicy powstania firmy Lamborghini i takiegoż jubileuszu partnerstwa z renomowanym producentem supersamochodów. Cykl uroczystości z okazji jubileuszu półwiecza Lamborghini otworzyła konferencja prasowa zorganizowana w siedzibie Fundacji Pirelli. Rozpoczęte w Mediolanie obchody rocznicy powstania firmy obejmą także ceremonie w Forte dei Marmi, Rzymie i Bolonii a zakończą się w siedzibie Lamborghini w Sant'Agata.

Wybór Pirelli i Fundacji Pirelli inicjatora obchodów 50. urodzin Lamborghini nie jest dziełem przypadku. To wyraz uznania dla wszechstronnej współpracy, która wyznacza jeden z najważniejszych okresów technicznej i kulturalnej historii motoryzacji. Partnerstwo, zainicjowane w pionierskiej epoce legend przemysłu takich, jak Ferruccio Lamborghini i Leopoldo Pirelli, niezmiennie trwa do dnia dzisiejszego, łącząc obecnych liderów obu firm we wspólnej pasji do samochodów i wyzwań – pasji, która inspiruje ich do budowy przyszłości „wysokich obrotów”.

Współpraca pomiędzy Pirelli i Lamborghini sięga 1963 r., w tym roku Ferruccio Lamborghini zgłosił się do Pirelli z prośbą o wyposażenie nowo powstałego pierwszego samochodu marki. Było to Lamborghini 350 GTV, zaprezentowane jako prototyp podczas salonu motoryzacyjnego w Turynie w tym samym roku.

Zarówno ten model, jak i wersja produkcyjna o symbolu 350 GT, która została zaprezentowana na Geneva Motor Show rok później, były wyposażone w opony Pirelli Cinturato HS: opracowane wówczas z myślą o samochodach sportowych, które osiągały prędkość 240 km/h. Inicjał HS był skrótem od zwrotu „high speed”, czyli „wysokie obroty”. To oznaczało, że opona może wytrzymać utrzymujące się wysokie prędkości osiągane przez wschodzące supersamochody lat 60. ubiegłego wieku.

Jednak to rok 1966 wprowadził Lamborghini w dorosłość z chwilą wprowadzenia legendarnej Miury. Opony do Miury zostały dodane do gamy Pirelli w 1967 r. - wraz z oryginalnym wyposażeniem do Lamborghini 350 GT i 400 GT - ale najnowszy model dysponował oponami najnowszej generacji Cinturato HS CN72, w rozmiarze 205 VR 15. W nowej oponie wykorzystano bardziej zaawansowany wzór bieżnika w porównaniu do klasycznej Cinturato CA67, zapewniający cichszą i bardziej komfortową jazdę. Model został przyjęty jako oryginalne wyposażenie wszystkichkolejnych modeli Lamborghini, w tym Espady, która zadebiutowała w 1968 r.

Kiedy kilka lat później Lamborghini zażądało poprawionej wersji opony "Serii 70", o dużo niższych ścianach bocznych aby poprawić trzymanie się drogi, do Miury, Pirelli wprowadziło nową Cinturato CN73 w rozmiarze 225/70 VR 15. Otworzyło to drogę do projektowania opon o niskim profilu, które wkrótce miały być wprowadzane na rynek jako Pirelli P7, wybrane przez Lamborghini w 1971 r. na oryginalne wyposażenie najnowszego modelu firmy - epickiego Countacha, który stał się definicją supersamochodu lat 70.

I po raz kolejny w 1988 r. to właśnie Lamborghini wylansowało nowy produkt Pirelli. "Jubileuszowa" wersja Countacha - wyprodukowana z okazji 25. rocznicy istnienia Lamborghini – to jeden z pierwszych supersamochodów, które korzystały z opon z nowej gamy Pirelli P Zero.

Partnerstwo pomiędzy Pirelli i Lamborghini nie obejmowało wyłącznie współpracy w zakresie technicznym. Samochody Lamborghini często występują w reklamach Pirelli. Lamborghini Countach Anniversary, na przykład, został wykorzystany w serii kampanii reklamowych Pirelli w Ameryce i Azji Południowo-Wschodniej, a Miura zagrała główną rolę w reklamie oryginalnego wyposażenia Pirelli z 1970 r. Przekaz był prosty, ale wymowny: „Miura wybrała Pirelli Cinturato”.

W latach 1986-88 Lamborghini produkowało najnowocześniejszy samochód z napędem 4x4 - model LM002. Dla tego prekursora współczesnych luksusowych samochodów terenowych Pirelli stworzyło gamę opon Scorpion wprowadzając innowacyjne rozwiązania, jak wykorzystanie kevlaru w konstrukcji karkasu, czy nową technologię run flat.

LM002 wziął udział w Rajdzie Paryż-Dakar w 1988 r., wyznaczając tym samym początek współpracy między Lamborghini i Pirelli w motorsporcie. To partnerstwo wciąż jest wyjątkowo silne, Pirelli jest wyłącznym dostawcą opon w Lamborghini Blancpain Super Trofeo.

W 1990 r. na scenę wkroczyło Lamborghini Diablo. Zbudowano zaledwie 3000 egzemplarzy modelu, wszystkie z nich zostały wyposażone w opony Pirelli. Przełom wieków przyniósł dwa kolejne: Murcielago (2002 r.) i Gallardo (2003 r.) - oba na oponach P Zero Rosso. Lamborghini Diablo było bohaterem filmu Pirelli pt. „Misja Zero” z 2007 r., w którym wystąpiła hollywoodzka aktorka Uma Thurman. Również Diablo uświetniło światowy debiut opon Pirelli Winter Sottozero II w 2008 r. spektakularnym pokazem w zaśnieżonym szwajcarskim Zermatt.

I tak ta niesamowita historia dociera do dnia dzisiejszego. Technologia i bezpieczeństwo Pirelli są nadal integralnym elementem filozofii Lamborghini, z nowym Aventadorem LP 700-4 Roadster wyposażonym w dedykowane opony P Zero. W Veneno, samochodzie marzeń stworzonym, aby uczcić jubileusz 50-lecia Lamborghini, zamontowano specjalnie opracowane opony Pirelli z charakterystycznym czerwonym logo inspirowanym oponami P Zero używanymi w Formule 1.

Jaki będzie kolejny rozdział tej historii? Poczekamy, zobaczymy, ponieważ już jest pisany przez utalentowanych inżynierów Pirelli i Lamborghini.

Źródło: Pirelli

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)