Pierwszeństwo dla pieszych od 1 stycznia 2021 roku. Jest projekt ustawy

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami premiera Mateusza Morawieckiego piesi będą mieli pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy. Gotowy jest już projekt ustawy, zgodnie z którą nowe przepisy mają wejść w życie za nieco ponad rok.

Plany pierwszeństwa dla pieszych budzą sporo kontrowersji.
Plany pierwszeństwa dla pieszych budzą sporo kontrowersji.
Źródło zdjęć: © fot. Adam Burakowski/REPORTER/East News
Aleksander Ruciński

09.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Do projektu ustawy, która od momentu zapowiedzi budzi wiele kontrowersji, dotarł serwis Moto.pl. Gdy premier Mateusz Morawiecki w exposé wygłoszonym 19 listopada powiedział o planach dotyczących wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed wejściem na pasy, wielu ekspertów poddało w wątpliwość ten pomysł. Głównie z uwagi na niebezpieczne sytuacje, które mogą powodować piesi przekonani o swoim pierwszeństwie i wbiegający na pasy tuż pod koła rozpędzonego samochodu.

By do takich sytuacji nie dochodziło, w projekcie przepisów, które mają wejść w życie, określono dodatkowy obowiązek pieszego. Nie może on wchodzić na pasy bezpośrednio przed pojazdem. W praktyce oznacza to, że pieszy będzie musiał ocenić prędkość zbliżającego się pojazdu i ocenić, czy jego kierowca jest w stanie zahamować.

Wedle obowiązujących obecnie przepisów pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem dopiero wtedy, gdy wejdzie na pasy. Przy dużym natężeniu ruchu przejście na drugą stronę jest więc uzależnione od dobrej woli i uprzejmości kierowców. Zmiany w prawie mają ułatwić życie pieszym i usprawnić przechodzenie na drugą stronę jezdni. Projekt zakłada modyfikacje artykułu 2, 13 i 26. Najważniejsze nowości wynikające z nowych przepisów przedstawiamy poniżej:

  • Art. 13, ust. 1a: Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju.
  • Art. 13, ust. 1b: Przed wejściem na przejście dla pieszych, pieszy jest obowiązany zatrzymać się i upewnić, czy kierujący pojazdem ustępuje mu pierwszeństwa.
  • Art. 26, ust. 1: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych lub oczekuje na możliwość wejścia na nie.
  • Art. 26, ust. 1a: Kierujący tramwajem zbliżając się do przejścia dla pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zmiany w przepisach wejdą w życie za nieco ponad rok, 1 stycznia 2021 roku. To czas, który będzie musiał wystarczyć, by wszystkich - zarówno kierowców, jak i pieszych - zaznajomić z nowymi rozwiązaniami. Trudno wyobrazić sobie to bez potężnej kampanii społecznej i zwiększenia aktywności policji w egzekwowaniu obecnych przepisów dotyczących pieszych. Wciąż problemem pozostają sytuacje, w których kierowcy omijają pojazd zatrzymujący się, by przepuścić pieszych. To śmiertelnie groźna sytuacja.

Kolejnym problemem, przed którym stanie rząd, jest infrastruktura. Na naszych drogach wciąż nie brakuje słabo oznakowanych przejść dla pieszych, fatalnie oświetlonych "zebr" czy przejść wiodących przez jezdnię o dwóch, a nawet trzech pasach ruchu, na których nie zastosowano sygnalizacji świetlnej. Rządzących czeka więc ogrom pracy.

Ostateczne głosowanie nad zmianami w prawie zostanie poprzedzone licznymi konsultacjami. Niewykluczone więc, że ostateczna forma przepisów będzie różnić się od przedstawionych założeń. Będziemy śledzić kwestię pierwszeństwa pieszych i informować o ewentualnych modyfikacjach prezentowanego projektu ustawy.

Komentarze (44)