Peugeot wraca na pustynię?
Według informacji francuskiego dziennika "L’Equipe" marka Peugeot pojawi się w 2015 na Rajdzie Dakar. Czy po 25 latach Francuzi znów podbiją pustynne maratony? Jeden powrót do przeszłości już się udał w Pikes Peak. Ponowny sukces ma zagwarantować sprawdzona recepta: model serii 200 i Sébastien Loeb.
08.11.2013 | aktual.: 08.10.2022 10:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przypomnę, że Peugeoty wygrały Rajd Paryż-Dakar czterokrotnie, zwyciężając w latach 1987-1990. Serię rozpoczął Ari Vatanen za kierownicą zmodyfikowanego Peugeota 205 T16, który wcześniej odnosił sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata w grupie B. Rok 1988 należał do Juhy Kankkunena, później znów zwyciężył Vatanen, by w 1990 roku powtórzyć ten wyczyn już za kierownicą specjalnie zbudowanego na rajd Peugeota 405 T16. Warto wspomnieć, że w 1991 roku znów wygrało auto z koncernu PSA: Citroën ZX Rally Raid. Serię francuzów na 2 lata przerwało Mitsubishi, ale w latach 1994-1996 znów zwyciężał Citroën ZX z Pierre'em Lartigue za kierownicą. Podsumowując: 8 zwycięstw samochodów grupy PSA w ciągu jednej dekady. Czy da się powtórzyć taki wyczyn?
Nietrudno zgadnąć, że ci francuscy mistrzowie idealnie pasują do francuskiego projektu sportowego. Dziewięciokrotny mistrz WRC jest wizytówką PSA i z pewnością nie odmówi współpracy, a podobno jedenastokrotny zwycięzca Dakaru przeprowadził już na ten temat rozmowy z szefem Peugeot Sport Brunonem Faminem podczas październikowego Rajdu Francji. Pozostaje pytanie, czy Peugeotowi uda się przejąć Peterhansela z X-Raidu. Dla Loeba start w Dakarze na początku roku nie jest problemem od strony sportowej, bo nie koliduje z jego programem wyścigowym.
Jakiego auta Peugeota należy się spodziewać na dakarowej gonitwie? Prawdopodobnie będzie to prototyp bazujący na modelu 208, ale to jedynie przypuszczenia. Równie dobrze może to być jakiś crossover Peugeota, choć historia pokazuje, że największe sukcesy sportowe zawsze odnosiły samochody bazujące na modelu serii 200. Powód zaangażowania w Dakar jest oczywisty: promocja samochodu produkcyjnego.