Wygląda niepozornie, a ma 400 KM mocy. Ten peugeot miał konkurować z BMW M5

Jeszcze 20 lat temu Peugeot miał w ofercie naprawdę duże limuzyny i — co charakterystyczne dla Francuzów — bardzo dziwne pomysły. Jednym z nich był 400-konny 607 Pescarolo, który w teorii mógł rywalizować z BMW M5 E39.

Peugeot 607 Pescarolo
Peugeot 607 Pescarolo
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

06.04.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Salon samochodowy w Paryżu, 2002 rok. To tutaj debiutują takie modele jak Seat Cordoba, Porsche Cayenne czy Nissan Micra. Francuzi też mają się czym pochwalić: obok Citroëna C3 Pruriel czy Peugeota 307 CC zadebiutował on: 607 Pescarolo.

Peugeot 607 Pescarolo
Peugeot 607 Pescarolo© mat. prasowe

Pescarolo nie jest nazwą wziętą z sufitu. Henri Pescarolo w tamtym czasie był francuskim kierowcą wyścigowym, który — choć zakończył karierę — dalej istniał w branży dzięki swojemu zespołowi. Już w latach 70. XX wieku zdobywał podium podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Taki hołd i jednocześnie eksperyment miał szansę się przyjąć.

607 Pescarolo był niższy o 25 mm i o tyle był też poszerzony. Przedni zderzak miał dodatkowe wloty powietrza, a auto osadzono na 19-calowych felgach (wtedy taki rozmiar robił wrażenie). W środku znalazła się przepiękna czerwona skóra oraz kolorowy wyświetlacz, który jeszcze nie zajmował całego wnętrza. Niby mało, by zagrozić M5, prawda?

Peugeot 607 Pescarolo - wnętrze
Peugeot 607 Pescarolo - wnętrze© mat. prasowe

Trzeba więc spojrzeć pod maskę. Tam znalazł się benzynowy silnik V6 o pojemności 3,2 l z dwiema sprężarkami. To konstrukcja, która rzeczywiście miała co nieco wspólnego z V6 montowanym seryjnie w tym aucie, ale w tym wypadku była to jednostka na wskroś wyścigowa, która napędzała bolidy LMP1 – Courage C60. W wydaniu wyścigowym miała nawet 550 KM, tu generowała ok. 400 KM.

400 KM w limuzynie Peugeota? Brzmi nieźle. Trzeba jednak podejść do sprawy realistycznie. 607 miał napęd na przednią oś, a taka moc byłaby – delikatnie mówiąc – niezbyt łatwa do opanowania na "ośce". Przeróbka na 4x4 była zbyt kosztowna. Fakt, że była to jednostka wyścigowa, a więc wymagająca znacznie bardziej skrupulatnego serwisu, też nie ułatwiał sprawy. No i nie da się ukryć, że Peugeot pamiętał o "sukcesie" Renault Safrane Biturbo, które niedawno zniknęło z rynku.

Peugeot 607-Pescarolo Concept

Dlatego też 607 Pescarolo nie trafił do produkcji. Dziś w ofercie Peugeota można znaleźć hybrydowego 508 PSE, który jest najmocniejszym w historii autem marki produkowanym seryjnie. Ma 360 KM z silnika o pojemności 1,6 l i pomocy elektrycznej jednostki.

Komentarze (16)