Wygląda niepozornie, a ma 400 KM mocy. Ten peugeot miał konkurować z BMW M5
Jeszcze 20 lat temu Peugeot miał w ofercie naprawdę duże limuzyny i — co charakterystyczne dla Francuzów — bardzo dziwne pomysły. Jednym z nich był 400-konny 607 Pescarolo, który w teorii mógł rywalizować z BMW M5 E39.
06.04.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Salon samochodowy w Paryżu, 2002 rok. To tutaj debiutują takie modele jak Seat Cordoba, Porsche Cayenne czy Nissan Micra. Francuzi też mają się czym pochwalić: obok Citroëna C3 Pruriel czy Peugeota 307 CC zadebiutował on: 607 Pescarolo.
Pescarolo nie jest nazwą wziętą z sufitu. Henri Pescarolo w tamtym czasie był francuskim kierowcą wyścigowym, który — choć zakończył karierę — dalej istniał w branży dzięki swojemu zespołowi. Już w latach 70. XX wieku zdobywał podium podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Taki hołd i jednocześnie eksperyment miał szansę się przyjąć.
607 Pescarolo był niższy o 25 mm i o tyle był też poszerzony. Przedni zderzak miał dodatkowe wloty powietrza, a auto osadzono na 19-calowych felgach (wtedy taki rozmiar robił wrażenie). W środku znalazła się przepiękna czerwona skóra oraz kolorowy wyświetlacz, który jeszcze nie zajmował całego wnętrza. Niby mało, by zagrozić M5, prawda?
Trzeba więc spojrzeć pod maskę. Tam znalazł się benzynowy silnik V6 o pojemności 3,2 l z dwiema sprężarkami. To konstrukcja, która rzeczywiście miała co nieco wspólnego z V6 montowanym seryjnie w tym aucie, ale w tym wypadku była to jednostka na wskroś wyścigowa, która napędzała bolidy LMP1 – Courage C60. W wydaniu wyścigowym miała nawet 550 KM, tu generowała ok. 400 KM.
400 KM w limuzynie Peugeota? Brzmi nieźle. Trzeba jednak podejść do sprawy realistycznie. 607 miał napęd na przednią oś, a taka moc byłaby – delikatnie mówiąc – niezbyt łatwa do opanowania na "ośce". Przeróbka na 4x4 była zbyt kosztowna. Fakt, że była to jednostka wyścigowa, a więc wymagająca znacznie bardziej skrupulatnego serwisu, też nie ułatwiał sprawy. No i nie da się ukryć, że Peugeot pamiętał o "sukcesie" Renault Safrane Biturbo, które niedawno zniknęło z rynku.
Peugeot 607-Pescarolo Concept
Dlatego też 607 Pescarolo nie trafił do produkcji. Dziś w ofercie Peugeota można znaleźć hybrydowego 508 PSE, który jest najmocniejszym w historii autem marki produkowanym seryjnie. Ma 360 KM z silnika o pojemności 1,6 l i pomocy elektrycznej jednostki.