Samochody używanePeugeotUżywany Peugeot 807 - komfortowy minivan

Używany Peugeot 807 - komfortowy minivan

W cyklu opisującym samochody z drugiej ręki piszemy o autach sportowych, limuzynach, kabrioletach i miejskich wozidełkach. Bardzo dawno nie poruszaliśmy jednak tematów rodzinnych vanów za rozsądne pieniądze. Dlatego też dzisiaj bierzemy na warsztat Peugeota 807, czyli tak naprawdę cztery w jednym.

Peugeot 807
Peugeot 807
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Peugeot
Bartosz Pokrzywiński

23.08.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nie chodzi bynajmniej o funkcje jakie może pełnić to auto, bo jest ich z pewnością więcej. Duża kabina pasażerska ma całą masę zastosowań. Peugeot 807 to tak naprawdę wcale nie francuskie, ale włosko-francuskie auto, ponieważ na początku XXI wieku w ramach projektu Eurovan koncern PSA (Peugeot i Citroën) zdecydował się na kontynuację współpracy z Fiatem, której celem było stworzenie solidnej bazy dla czterech blisko spokrewnionych aut.

Zmotoryzowani ojcowie dużych rodzin oraz miłośnicy vanów doskonale wiedzą, że Peugeot 807 to niemal dokładnie ten sam samochód co Citroën C8, Fiat Ulysse oraz Lancia Phedra. Właśnie w ten sposób PSA i Fiat chcieli doścignąć Renault, które zgarniało lwią część zysku dzięki modelowi Espace.

Peugeot 807
Peugeot 807© mat. prasowe / Peugeot

Co więcej, francusko-włoskie porozumienie było z pewnością motywowane tym, że kilka lat wcześniej podobną współpracę rozpoczął Volkswagen z Fordem, czego efektem były trojaczki: Sharan, Galaxy i Alhambra. Wcześniej PSA i Fiat także wspólnie działali na tym polu, jednak od 1994 roku i narodzin takich aut jak Peugeot 806 czy Lancia Zeta, minęło już trochę czasu.

Stylistycznie czworaczki prezentują się naprawdę nieźle, a wszelkie różnice pomiędzy nimi są jedynie kosmetyką. Peugeot zdecydował się oddzielić przednie reflektory od kierunkowskazów, dzięki czemu auto zyskało na lekkości i nawet dzisiaj prezentuje się całkiem okazale. Ważnymi elementami stylistycznymi w tym modelu są klamki boczne, które łączą się ze sobą i przywodzą na myśl luksusowe limuzyny.

Peugeot 807
Peugeot 807© mat. prasowe / Peugeot

Kolejnym eleganckim akcentem są poprzeczne relingi dachowe, które po przesunięciu na tylną część auta wyglądają jak spojler. Nie bez znaczenie są także chromowane dodatki w postaci listew bocznych czy kierunkowskazy zgrabnie wkomponowane pod boczne lusterka, co we współczesnych autach jest rzadko spotykanym rozwiązaniem. Pomimo tego, że od momentu rynkowego debiutu Peugeota 807 minęło dokładnie 10 lat, auto nadal nie wygląda passé.

Głównym celem projektantów rodzinnych vanów jest zbudowanie auta charakteryzującego się jak największą kabiną pasażerską, przy jednoczesnym rozsądnym zarządzaniu rozmiarami zewnętrznymi. Dlatego właśnie idąc tropem Renault, francusko-włoski alias zbudował swoje czworaczki dokładnie planując wnętrze. Deska rozdzielcza jest bardziej rozbudowana niż w przypadku samochodów osobowych, jednak jest ona także stosunkowo niska, co nie ogranicza widoczności przez przednią szybę.

Peugeot 807 Wnętrze
Peugeot 807 Wnętrze© mat. prasowe / Peugeot

Co więcej drążek zmiany biegów oraz panel sterowania klimatyzacją zostały w charakterystyczny sposób wysunięte. To rozwiązanie zapewnia sporą ilość miejsca na nogi, a jednocześnie komfortową pozycję dla kierowcy.

Prędkościomierz oraz obrotomierz umieszczono centralnie, a pomiędzy nimi w bogatszych wersjach pojawił się ekran nawigacji satelitarnej. W tych słabszych dokładano trzeci wskaźnik pokazujący poziom paliwa oraz temperaturę wody.

Radio umieszczono pod pokrywką, a w każdym możliwym miejscu pojawiły się pojemne schowki, których nigdy za wiele w przypadku rodzinnego auta. Już w wyposażeniu podstawowym można było znaleźć sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtyny), elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS, klimatyzację oraz komputer pokładowy.

Na rynku wtórnym łatwo będzie jednak znaleźć auto z dwustrefową klimą, welurową lub skórzaną tapicerką, nawigacją satelitarną, elektrycznie sterowanymi bocznymi drzwiami, trzy niezależne szyberdachy czy automatyczną skrzynią biegów.

Peugeot 807 Wnętrze
Peugeot 807 Wnętrze© mat. prasowe / Peugeot

Kabina pasażerska jest bardzo przestronna, a w niektórych wersjach zmieści się tam nawet osiem osób. Trzy rzędy siedzeń dostępne były w różnych kombinacjach np. 2+3+2 lub 2+3+3. Co więcej, fotele wyposażone są w regulację oparcia, jednak w ostatnim rzędzie nie będzie zbyt wiele miejsca. Siedziska można wymontować, przez co powierzchnia bagażnika zwiększy się z 324 aż do kolosalnych 2948 l.

To całkiem sporo, jednak auto nie jest małe. Peugeot 807 mierzy 4726 mm długości, 1854 mm szerokości oraz aż 1752 mm wysokości ważąc przy tym od 1631 kg. Nie tak dużo jak na nieźle wyposażony, pojemne i bezpieczny samochód. O tym ostatnim może świadczyć maksymalna możliwa nota pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez Euro NCAP.

Peugeot 807
Peugeot 807© mat. prasowe / Peugeot

Pod maskę Peugeota 807 montowane były wolnossące silniki benzynowe oraz turbodiesle. Spośród tych pierwszych godne polecenia są silniki 2,0 16v o mocy początkowo 136, a później 140 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 11 s, prędkość maksymalna blisko 200 km/h i średnie spalanie około 9,5-10 l benzyny na 100 km. Co więcej, jednostki te były dostępne także z automatycznymi skrzyniami biegów.

Do wyboru jest jeszcze motor 2,2 o mocy 158 KM oraz najmniej polecany trzylitrowy silnik V6 produkujący 211 KM. Ten ostatni wcale nie jest wiele szybszy od najsłabszych wersji, a potrafi spalić nawet 16 l paliwa. Spośród jednostek wysokoprężnych do wyboru są jednostki HDi o pojemnościach 2,0 oraz 2,2 l produkujące od 110 do 170 KM.

Decydując się na zakup któregoś z nich, warto pamiętać o tym, że kłopoty sprawiać mogą koła dwumasowe, wtryskiwacze czy turbosprężarka.

Peugeot 807
Peugeot 807© mat. prasowe / Peugeot

Ponadto należy pamiętać, że jak to w przypadku francuskich aut często pojawiają się problemy z elektroniką. Kontrolki sygnalizujące awarie nie zawsze działają poprawnie, podobnie zresztą jak centralny zamek czy podnośniki szyb.

Na rynku wtórnym ceny zaczynają się od około 10 000 zł, a kończą na pułapie dziesięciokrotnie większym, gdyż auto nadal widnieje w ofercie Peugeota. Najrozsądniej będzie przygotować około 20 000 zł, za tę kwotę jest już dość spory wybór zarówno wersji wyposażenia jak i jednostek napędowych.

Ceny wybranych części zamiennych do wersji 2,0 HDi:

  • Filtr oleju - 25 zł
  • Filtr powietrza - 22 zł
  • Klocki hamulcowe przód - 128 zł
  • Napinacz paska rozrządu - 113 zł
  • Rolka prowadząca paska rozrządu - 82 zł
  • Sprzęgło kompletne - 756 zł
  • Amortyzator tylny - 189 zł
  • Tarcze hamulcowe przód - 178 zł szt.
Komentarze (0)