Peugeot 301

Peugeot 301

301 to nowy model firmy Peugeot, którego salonowy debiut odbył się w Paryżu w październiku 2012 roku. Produkcja rozpoczęła się w drugiej połowie tego samego roku w fabryce koncernu PSA mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Vigo.

  • Peugeot 301 zadebiutował w 2012 roku. Jest to budżetowa propozycja skierowana głównie na rynek europejski
  • Model można nabyć jedynie w wersji nadwozia sedan
  • Wnętrze auta prezentuje się schludnie, a elementy wykorzystane przy montażu nie trzeszczą i są dobrze spasowane
  • Auto w wersji podstawowej kupimy za około 40 tysięcy złotych
  • Peugeot 301 został wyposażony w pojemny, 507-litrowy bagażnik
[1/5] Peugeot 301 zadebiutował w 2012 roku. Jest to budżetowa propozycja skierowana głównie na rynek europejskiŹródło zdjęć: © en.wheelsage.org/Porlamfer

Nazwa „301” nie ma nic wspólnego z historycznym samochodem Peugeota, jest natomiast pierwszą oznaką nowej polityki nazewnictwa modeli produkowanych przez francuski koncern samochodowy. Według tej polityki nowe generacje danych modeli nie będą nosiły kolejnych numerów w nazwie, a więc Peugeot 309 nie zastąpi modelu 308. Wszystkie auta, których nazwa kończy się cyfrą „8”, w następnej generacji będą nosiły to samo oznaczenie.

Z kolei produkty z „1” na końcu będą pojazdami budżetowymi, których koncern PSA będzie próbował sprzedać dużo na rynkach rozwijających się. Model 301 jest pierwszym z takich samochodów. Peugeot projektował go z myślą o sprzedaży przede wszystkim w Turcji, krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Oczywiście auto będzie dostępne także w Europie Zachodniej, jednak tutaj Francuzi liczą na dużą sprzedaż przede wszystkim 308.

301 to model segmentu C, który na razie dostępny jest wyłącznie z nadwoziem typu sedan. Samochód ma 4,4 m długości, a jego rozstaw osi wynosi 2,65 m. Choć należy do pojazdów kompaktowych, nie jest spokrewniony ze znacznie bardziej znanym 308.

Francuzi zdecydowali się zaprojektować 301 jako sedana z dwóch ważnych powodów. Pierwszym są walory praktyczne aut z karoserią tego typu. Cechują się one dobrym dostępem do wnętrza oraz pojemniejszymi niż w przypadku hatchbacków bagażnikami. Można więc zadać pytanie, dlaczego Peugeot nie zdecydował się na nadwozie typu van lub kombi, które zwykle mają lepiej zagospodarowane kabiny (w pierwszym przypadku) i większe bagażniki (w drugim przypadku). Tutaj pojawia się drugi powód – mieszkańcy krajów takich jak Turcja, Rosja czy państwa Bliskiego Wschodu wciąż uważają za najlepiej prezentujące się samochody z nadwoziami sedan.

Model 301 wygląda nowocześnie, a zarazem bardzo dostojnie. Na pierwszych szkicach udostępnionych przez Peugeota nowy model prezentował się nawet bardziej elegancko od Peugeota 508.

Wnętrze jest przestronne i eleganckie, choć zastosowane materiały to zwykle twarde plastiki. Pierwsze testy wykazały, że elementy z tworzyw sztucznych są ze sobą dobrze spasowane i nie trzeszczą, ale czy to się nie zmieni po dłuższej eksploatacji na słabych jakościowo drogach, okaże się dopiero za kilka lat.

Peugeot 301 ma duży bagażnik, który może pomieścić aż 507 litrów. To istotne dla klientów, dla których samochód jest nie tylko środkiem transportu na co dzień, ale może stać się także pojazdem transportowym czy wiozącym całą rodzinę na wakacje na drugi koniec kraju.

Mimo że 301 jest autem budżetowym, Francuzi nie szczędzili na bezpieczeństwie. W wyposażeniu seryjnym na większości rynków znajduje się układ ESP, który pełni też funkcje ABS, ASR czy układu wspomagania nagłego hamowania, który u Peugeota nazywa się AFU. Samochód jest też uzbrajany w cztery poduszki gazowe: dwie czołowe, a także dwie boczne – dla kierowcy i pasażera.

W Polsce Peugeota 301 można kupić w trzech wersjach wyposażenia. W najtańszej oprócz wymienionych elementów z zakresu bezpieczeństwa w zasadzie nie ma żadnych udogodnień, które nie są standardem od wielu lat. Dopiero w droższej wersji w standardzie dostępne są reflektory przeciwmgielne, a w najdroższej elektrycznie sterowane szyby z tyłu oraz manualna klimatyzacja. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że to wóz budżetowy, który w podstawowej wersji kosztuje zaledwie 39 900 zł.

Peugeot 301 jest sprzedawany z trzema silnikami, z czego dwa to jednostki benzynowe. Trzeba jednak zastrzec, że nie w każdej wersji wyposażenia dostępne są wszystkie motory. Podstawowym benzynowym silnikiem jest 72-konny niewielki motor o objętości skokowej 1,2 l. Francuzi montują go także w swoim Peugeocie 208. Jednostka nie zapewni raczej niesamowitych wrażeń za kierownicą, ale pozwoli na oszczędną, spokojną jazdę.

Lepszym wyborem wydaje się 115-konna jednostka napędowa o objętości skokowej 1,6 l. Niestety, jest ona oferowana tylko w dwóch droższych odmianach wyposażenia, a ze skrzynią automatyczną tylko w najdroższej opcji wyposażenia.

Na miłośników diesli czeka 1,6-litrowiec o mocy 92 KM. Gwarantuje on niskie zużycie paliwa przy całkiem dobrych osiągach. Co więcej, dostępny jest także w najtańszej odmianie Peugeota 301. Niestety, by się nim cieszyć, trzeba zapłacić za samochód aż o 10 000 zł więcej niż za pojazd z 1,2-litrową jednostką.

Peugeot 301 - polski cennik
Arkadiusz Gabrysiak

Peugeot 301 - polski cennik

Zapisz na później
Globalny Peugeot 301 i nowe zdjęcia [galeria]
Zapisz na później
Peugeot 301 & 208 GTI uchwycone w zimowej scenerii
Zapisz na później