Pandemia wpłynęła na sprzedaż opon. Spadki sięgają nawet 20 proc.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) podsumował wyniki sprzedaży ogumienia w 3 kwartałach 2020 roku. Nie napawają one optymizmem. Spadek o 1/5 jest w dużej mierze wynikiem zawirowań gospodarczych spowodowanych pandemią koronawirusa.

Sprzedaż nowych opon spadła o blisko 20 proc.
Sprzedaż nowych opon spadła o blisko 20 proc.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

04.11.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rok 2020 zostanie zapamiętany w wielu branżach jako jeden z najgorszych pod względem sprzedaży. Wyjątkiem nie jest tu branża oponiarska, która w stosunku do roku 2019 odnotowała blisko 20 proc. spadek zainteresowania klientów.

Najwięcej, bo aż 21 proc. różnicy, można zauważyć w przypadku opon do pojazdów dostawczych. Dla osobowych jest to -18 proc., a jedyną kategorią, w której odnotowano wzrost, są opony motocyklowe (+7-proc.).

Obraz
© fot. PZPO

"Rynek opon w Polsce został bardzo dotkliwie doświadczony przez pandemię, co było szczególne widoczne w pierwszym półroczu bieżącego roku. Wiele zakładów musiało przerwać produkcję z powodu spadku zamówień zarówno z rynku pierwszego wyposażenia, jak i rynku wymiany." – mówi Andrzej Włodarczyk, prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Nie powinien dziwić fakt, że spadki w największym stopniu dotknęły segment opon budżetowych, gdyż tych sprzedaje się w Polsce najwięcej. Kryzys w nieco mniejszym stopniu dotknął z kolei producentów opon klasy średniej oraz premium.

Obraz
© fot. PZPO

Spadek zainteresowania klientów nowymi oponami dotyczy nie tylko polskiego rynku, ale i całej Europy, z tą różnicą, że za granicą zmniejszyła się nawet sprzedaż opon motocyklowych. I to znacząco, bo aż o 12 proc. Przedstawiciele przemysłu oponiarskiego przyznają, że w drugim półroczu sytuacja wygląda lepiej, niż w pierwszych miesiącach 2020 roku. Mimo to finansowa stabilność wielu firm działających w branży wisi na włosku, a ich przyszłość zależy głównie od dalszego rozwoju sytuacji epidemiczno-gospodarczej.

Źródło artykułu:WP Autokult
polskarynekopony
Komentarze (3)