Paliwa premium w starszym aucie. Więcej szkód niż pożytku

Mechanicy ostrzegają, że tankowanie paliw oznaczonych jako premium może przynieść więcej szkody niż pożytku, zwłaszcza w starszych pojazdach z dużym przebiegiem. Takie paliwa nie są w stanie wydłużyć życia tych silników, ale mogą je skutecznie skrócić.

Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium. Prawie nic nie zyskasz, a możesz zaszkodzić silnikowi.
Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium. Prawie nic nie zyskasz, a możesz zaszkodzić silnikowi.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

11.12.2024 | aktual.: 11.12.2024 11:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mimo że koncerny paliwowe promują paliwa premium jako te lepsze, mechanicy są bardziej sceptyczni. Choć badania przeprowadzone przez ADAC wskazują, że zużycie paliwa premium może spaść o 1-5 proc., ceny są z reguły wyższe o ponad 5 proc. niż za zwykłe paliwo. Wyższa wydajność silnika jest teoretyczna, ponieważ rzadko korzystamy z maksymalnych możliwości jednostki napędowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie oznacza to, że korzyści nie ma, jednak dla starszych silników z dużym przebiegiem, te korzyści mogą być niezauważalne. Ekspert z ProfiAuto Serwis zebrał opinie i doświadczenia mechaników, by podzielić się swoimi wnioskami.

– To, co ma pomagać, może wręcz zaszkodzić pojazdom z dużym przebiegiem. Dodatki czyszczące w paliwach premium mogą usuwać nagromadzone zanieczyszczenia w silniku, które potem mieszają się z olejem. Teoretycznie silnik się oczyszcza, ale wypłukany nagar może zaburzyć szczelność tłoków w cylindrach, co obniży kompresję i, ostatecznie, moc silnika. Dodatki w paliwach premium mogą też wypłukać zanieczyszczenia z układu paliwowego, co może uszkodzić wtryskiwacze – mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis.

Według Adama Lehnorta paliwa premium zawierają dodatki przeciwstukowe, które chronią tłoki i zawory przed zniszczeniem z powodu spalania stukowego. Bez odpowiedniego czujnika (jak w starych samochodach), silniki mogą tracić moc, ponieważ paliwo o większej liczbie oktanowej może opóźniać proces spalania. Można oczywiście zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu i dostosować takie auto do paliwa wysokooktanowego, ale wtedy już tylko takie należałoby tankować.

Komentarze (44)