Pagani Huayra

Pagani Huayra

Huayra to drugi sportowy samochód włoskiego producenta Pagani. Z niewielkiej manufaktury mieszczącej się w Modenie pierwsze egzemplarze tego auta wyjechały w 2011 roku. Nazwa, według wielu nie brzmiąca tak dobrze jak poprzedniczki (Zonda), pochodzi od południowoamerykańskiego boga wiatru – Huayra-tata.

  • Pagani Huayra to włoski supersamochód produkowany od 2011 roku
  • Nazwa Huayra pochodzi od starożytnego boga wiatru
  • Wnętrze Huayry utrzymano w eleganckim, nowoczesnym stylu. Deskę rozdzielczą oraz fotele zdobi wysokiej jakości, naturalna skóra
  • Pod maską Huayry drzemie 730-konny silnik V12 Mercedes-AMG 6.0 l zapewniający niesamowite osiągi. Auto pozwoli rozpędzić się do setki w 3.2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wyniesie 378 km/h
  • Kupno Pagani Huayry wymaga posiadania dość grubego portfela, gdyż cena salonowego modelu wynosi 825.000 euro
[1/5] Pagani Huayra to włoski supersamochód produkowany od 2011 roku

Nadwozie Huayry jest stylistyczną ewolucją tego, co już znane było z modelu Zonda. Z przodu montowane są podwójne okrągłe światła osadzone w eliptycznych wkładach z włókna węglowego. Potężną paszczę na przednim pasie rozcina ostry trójkątny nos. Z tyłu znowu można podziwiać cztery końcówki wydechu umieszczone w okrągłym otworze. Na tym jednak koniec cech wspólnych. Linie nadwozia Huayry są znacznie bardziej płynnie niż w Zondzie. Do budowy karoserii wykorzystano karbotanium – połączenie stopów tytanu i kompozytów z włókna węglowego. Materiał ten łączy wszystkie najlepsze cechy tych komponentów.

Nazwa „Pagani” nie bez powodu pochodzi od bogu wiatru. Huayra wykorzystuje system aktywnej aerodynamiki. Może zmieniać wysokość prześwitu z przodu podczas jazdy oraz modyfikować strumień powietrza opływający nadwozie poprzez sterowanie czterema niezależnymi klapami – dwiema z przodu i dwiema z tyłu. Doskonałym dodatkiem stylistycznym do dużego nacisku położonego na aerodynamikę są skrzydlate drzwi typu gullwing.

Wnętrze Huayry, podobnie jak stylistyka nadwozia, jest ewolucją tego, co już wcześniej Pagani pokazało w Zondzie. Ponownie zegary umieszczono w oddzielnej oprawie, jednak zyskały one znacznie bardziej nowoczesny charakter. Całe wnętrze ma klasyczny, elegancki styl, ale dzięki kolorowemu, dotykowemu wyświetlaczowi oraz wszędobylskiemu włóknu węglowemu jest ono również nowoczesne. Fotele oraz część deski rozdzielczej i paneli bocznych wykonano z wysokiej jakości naturalnej skóry. Po prawej stronie, na schowku znajdującym się naprzeciwko pasażera, Pagani umieściło logo modelu.

Wyposażenie modelu Huayra obejmuje dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, fotele i lusterka. Oprócz tego Pagani montuje w swoim najnowszym dziele system audio obsługujący MP3, sterowanie niektórymi funkcjami z kierownicy, nawigację satelitarną z dużym, dotykowym ekranem. Ciekawostką jest kluczyk do tego auta, będący aluminiowym modelem Huayry. Rozkłada się on na dwie części. Jedna służy do uruchomienia zapłonu, a druga wyposażona jest w pamięć flash z USB, na której można przechowywać np. muzykę.

Dla Horacia Paganiego bardzo ważne było to, by dystrybucja momentu obrotowego i mocy w całym zakresie prędkości obrotowych silnika była płynna. Chciał tym samym zapewnić stałość przyspieszenia i brak niebezpiecznych skoków wartości osiąganych parametrów. Udało się to osiągnąć w jednostce M158, dostarczonej przez nadwornego tunera firmy Mercedes-Benz – AMG. 6-litrowe V12, wyposażone w układ doładowania twin-turbo, generuje ponad 700 KM (producent nie podaje dokładnej wartości) oraz 1000 Nm momentu obrotowego, z czego większość dostępna jest w niemal pełnym zakresie prędkości obrotowych. Za przekazanie tych parametrów na koła odpowiada 7-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów. Pozwala to przyspieszyć Huayrze do 100 km/h w 3,5 s. Maksymalna prędkość wynosi 370 km/h.

Pagani Huayra składa się z ponad 4000 elementów, nie wliczając w to skrzyni biegów i silnika. Całość składana jest ręcznie. Dlatego nie przewiduje się produkcji znacznie większej niż w przypadku Zondy.

Produkcja Huayry wciąż trwa. Koszt zakupu tej maszyny kształtuje się na poziomie 825 000 euro. Cena ta nie zawiera podatków. Dla oczekujących bardziej sportowego wyglądu wnętrza dostępny jest specjalny pakiet karbonowy o wartości 90 000 euro.