Ostatni dzwonek przed problemami. Sprawdź, bo rano nie odpalisz
To nie niskie temperatury "dobijają" akumulator. Znacznie gorsze są dla niego wysokie temperatury. Jesienne przymrozki tylko ujawniają słabości ogniwa.
28.10.2022 | aktual.: 28.10.2022 14:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Odpalanie "z kabli" będzie coraz częstszym widokiem i nie dotyczy to tylko starszych pojazdów. Sprawność akumulatora spada wraz z temperaturą. Mniej sprawne ogniwo szybciej podda się przy rozruchu. "Niszczenie" ma miejsce właśnie latem.
Optymalna temperatura dla akumulatora wynosi 20 stopni Celsjusza. Jeśli jest goręcej, reakcje chemiczne zachodzą w akumulatorze znacznie szybciej, nieliniowo. Głównie chodzi o korozję płytek. Mają one formę kratki, która ułatwia przepływ prądu. Z czasem – z powodu korozji – przestają pełnić swoją funkcję.
Ładowanie akumulatora sprawia, że metalowe płytki są galwanizowane. Można więc powiedzieć, w dużym uproszczeniu, że ładowanie to jego "odnawianie". Im częściej ładowany – np. podczas jazdy czy chociażby prostownikiem – tym dłużej posłuży.
Niektórzy stwierdzą, że przecież ładowanie to zadanie alternatora. Tyle tylko, że niekoniecznie mu się to udaje. Akumulator jest magazynem dodatkowej energii, wykorzystywanej w razie potrzeby. Podczas jazdy prąd "do obsługi" dostarcza alternator. Tylko niewielka część prądu "trafia" do akumulatora.
Dwa ładowania rocznie prostownikiem mogą wydłużyć żywotność akumulatora i wówczas wytrzymanie np. pięciu lat pod maską nie będzie żadnym problemem. Stale niedoładowany akumulator jest mniej odporny na trudne warunki.
Jak uruchomić auto z kabli?
To nic trudnego. Najważniejsze, by ostatnią czynnością było podpięcie czarnego przewodu do masy lub zacisku ujemnego. Taka kolejność ma zapobiegać przypadkowemu zwarciu przewodów.
1. Podnieś maskę, weź czerwony przewód i podłącz do zacisku dodatniego (+) sprawnego akumulatora.
2. Czarny przewód podłącz do zacisku ujemnego (-) sprawnego akumulatora,
3. Drugi koniec czerwonego przewodu podłącz do zacisku dodatniego (+) niesprawnego akumulatora,
4. Drugi koniec czarnego przewodu podłącz do masy lub zacisku ujemnego (-) niesprawnego akumulatora.