GDDKiA wybuduje nową drogę. Kierowcy czekali na nią od lat

W 2025 r. ruszyć może budowa odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn – Krynice na Podlasiu. Jak informuje GDDKiA, nowa trasa będzie stanowiła komunikacyjny kręgosłup województwa.

Droga ekspresowa
Droga ekspresowa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Tomasz Budzik

26.11.2023 | aktual.: 26.11.2023 11:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w postępowaniu, mającym wyłonić wykonawcę odcinka drogi S16 pomiędzy Knyszynem a Krynicami. To fragment ekspresowej trasy, która połączy Ełk i Grajewo z Białymstokiem. Wiadomo już, że o wygranie przetargu będzie walczyć osiem przedsiębiorstw. Teraz nastąpi analiza ofert i wybór tej najkorzystniejszej.

Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 440,3 mln. zł. Tymczasem najdroższa z ofert opiewa na 379,7 mln zł, a najtańsza na 314,7 mln. zł. Cena stanowi jednak tylko 60 proc. kryterium oceny oferty. Ważny jest również czas trwania gwarancji na zbudowane obiekty, w tym ekrany akustyczne i mosty.

Mapa odcinka S16
Mapa odcinka S16© Materiały prasowe | GDDKiA

Choć wciąż trwają prace planistyczne nad opracowaniem najkorzystniejszego przebiegu trasy, to zgodnie z planem podpisanie umowy na jej wykonanie ma nastąpić w połowie 2024 r., a budowa ma trwać w latach 2025-2028. Odcinek o długości 8,44 km połączy projektowany węzeł Knaszyn z okolicy Krynic. Tam S16 będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zgodnie z planem trasa będzie miała strukturę dwujezdniową. Każda z nitek odda do dyspozycji kierowców dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny o szerokości 3,5 m. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. To wykonawca zdecyduje, czy fragment trasy S16 zostanie zbudowany z asfaltu, czy z betonu.

"Obie drogi ekspresowe, S16 Ełk – Białystok jak i S19 Kuźnica – Białystok – Lublin, […] wraz z drogą ekspresową S8 Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki) oraz praktycznie finalizowaną, jeśli chodzi o budowę, drogą S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko, będą razem tworzyć kręgosłup szybkiej i bezpiecznej komunikacji drogowej w woj. podlaskim. Ponadto wyprowadzą tranzyt poza granice miast i miejscowości łącząc region z resztą Polski" – informuje GDDKiA.

Komentarze (12)