Opony klasy premium a ekonomiczne. Czym się różnią?
Od kilku lat w sklepach oponiarskich oraz w motoryzacyjnych mediach istnieje podział na opony klasy premium, klasy średniej czy ekonomicznej. Na czym ten podział polega?
12.11.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Sprawa jest dość prosta. Po pierwsze, oficjalnie nie ma takiego podziału. Jest to w pewnym sensie chwyt marketingowy, ale też sytuacja, która wytworzyła się samoistnie. Analogicznie – co sprawia, że Audi czy BMW są markami premium? Tu można szukać odpowiedzi.
Opony jak samochody i inne produkty
Z oponami jest podobnie jak z samochodami czy innymi produktami. Te, które dostają najnowsze rozwiązania, w których debiutują najnowsze opatentowane technologie, nazywa się premium. Podobnie jak w przypadku samochodów – jeśli audi ma coś, czego nie ma volkswagen, to audi jest premium, a nie volkswagen. A jeśli jeszcze dołożymy do tego wyższą cenę, to tym bardziej.
Wyjaśnia to ekspert sklepu Oponeo.pl, jednego z największych w Polsce i przede wszystkim jednego z pierwszych, który na naszym rynku wprowadził taki podział.
- Przykładowo grupa Continental w swoich flagowych oponach umieszcza najnowsze technologie, które zapewniają najwyższe osiągi – wyjaśnia Łukasz Maroszek, zastępca dyrektora handlowego z Oponeo.pl. - Z biegiem czasu technologie są udoskonalane i te nieco starsze schodzą do klasy średniej, czyli w tym wypadku do opon Uniroyala. Są to nadal bardzo dobre opony, ale nie można oczekiwać, że zostaną w nich zastosowane najnowsze zdobycze techniki – dodaje ekspert.
- Europejska organizacja ETRMA stowarzysza wybranych producentów opon – tych, którzy mają fabrykę lub fabryki na terenie Europy – kontynuuje Łukasz Maroszek. - Producenci przystępujący do organizacji klasyfikują swoje produkty. Wielu producentów dokonuje również wewnętrznej klasyfikacji.
Klasa = cena?
Opony tzw. klasy premium są z reguły najdroższe. Z kolei opony klasy średniej są droższe od tych z klasy ekonomicznej. A jak realnie wyglądają różnice w cenach? Najłatwiej sprawdzić to na popularnym rozmiarze, precyzując indeksy.
- Opony premium: 279-538 zł
- Opony klasy średniej: 246-413 zł
- Opony ekonomiczne: 247-336 zł
Jak widać, to są jedynie przedziały cenowe, w których mieszczą się konkretne grupy marek opon i faktycznie widać tu różnice w cenach. Jest jeszcze grupa opon, której w żaden sposób się nie klasyfikuje, ale ich ceny kształtują się na poziomie klasy ekonomicznej i średniej.
- Istnieje również grupa producentów, którzy nie należą do ETRMA i nie są oficjalnie przyporządkowani do konkretnej klasy – wyjaśnia ekspert. - Wtedy na podstawie naszej wiedzy, doświadczenia, opinii, testów, parametrów i podobnych czynników decydujemy o przynależności danego producenta do konkretnej klasy – dodaje.
Jeśli jakiś producent nie pasuje do konkretnej klasy lub trudno takiego producenta sklasyfikować, to mówimy o oponach "pozostałych". Nie oznacza to, że są to opony najgorsze. Tak są klasyfikowane mało znane marki chińskie, ale też produkty oferowane w wąskim przedziale rozmiarów czy przeznaczenia. Przykładem może być marka Semperit, która oferuje głównie produkty zimowe dobrej klasy, ale w niewielu rozmiarach czy indeksach, albo marka Cooper znana m.in. z aut terenowych i nietypowych rozmiarów.
Zobacz także
Czy premium zawsze najlepsze?
Wydawać by się mogło, że opony klasy premium powinny wygrywać testy, klasa średnia plasować się gdzieś pośrodku, a ekonomiczna na dole tabel. Nie jest to jednak takie proste, by sprawdzić. Z jednej strony dlatego, że często nie porównuje się wielu opon wszystkich klas, a po drugie – rzeczywistość to co innego niż technologie i podział na klasy.
Aby pokazać miejsce opon różnych klas, przygotowałem tabelę (poniżej). Są to wyniki z różnych, przypadkowo wybranych testów opon pokazujące tylko, które miejsce zajęły opony konkretnej klasy.
miejsce | test 1 | test 2 | test 3 | test 4 | test 5 |
1. | pr. | pr. | pr. | pr. | pr. |
2. | pr. | pr. | pr. | pr. | pr. |
3. | śr. | śr. | pr. | pr. | pr. |
4. | pr. | śr. | pr. | pr. | śr. |
5. | pr. | śr. | eko. | pr. | pr. |
6. | śr. | pr. | pr. | śr. | pr. |
7. | pr. | eko. | eko. | pr. | pr. |
8. | eko. | śr. | eko. | eko. | śr. |
9. | eko. | pr. | -- | -- | eko. |
10. | eko. | śr. | -- | -- | śr. |
klasyfikacje opon na podstawie 5 wybranych testów. Premium (pr.); klasa średnia (śr.); ekonomiczne (eko.) |
Jak wydać na przykładzie powyższego zestawienia, zasadą nie jest, że zawsze opony klasy premium są klasyfikowane wysoko, ale też świetnie to pokazuje, że opony klasy średniej mogą być lepsze w teście od premium.
Niejedyny słuszny podział
Jeśli sugerujecie się podziałem na klasy opon na podstawie klasyfikacji Oponeo.pl, to — wchodząc do innego sklepu czy korzystając z porad doświadczonego sprzedawcy — możecie być zaskoczeni. Wystarczy porównać przypisanie marek na Oponeo.pl i w Sklepopon.com.
Różnie klasyfikowana jest marka Hankook, która w wielu testach deklasuje produkty premium. Na Oponeo.pl jest to nadal produkt klasy średniej, ale w Sklepieopon.com — już produkt premium. W klasie średniej w Sklepieopon znajdują się takie marki jak Kumho, Matador, Point S czy Toyo, które na Oponeo klasyfikowane są w grupie pozostałych.
Jak widać, podział traktowany jest dość luźno i nie należy się bać zarówno opony ekonomicznych, jak i klasy średniej, jeśli chcecie kupić dobre opony. Warto też poszukać w grupie opon, które nie są klasyfikowane. Bo są tam niekiedy produkty mniej znane, ale bardzo cenione.