Poradniki i mechanikaOpony klasy premium a ekonomiczne. Czym się różnią?

Opony klasy premium a ekonomiczne. Czym się różnią?

Od kilku lat w sklepach oponiarskich oraz w motoryzacyjnych mediach istnieje podział na opony klasy premium, klasy średniej czy ekonomicznej. Na czym ten podział polega?

Duże sklepy klasyfikują opony na premium, średnie i ekonomiczne. Co to w praktyce oznacza?
Duże sklepy klasyfikują opony na premium, średnie i ekonomiczne. Co to w praktyce oznacza?
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

12.11.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sprawa jest dość prosta. Po pierwsze, oficjalnie nie ma takiego podziału. Jest to w pewnym sensie chwyt marketingowy, ale też sytuacja, która wytworzyła się samoistnie. Analogicznie – co sprawia, że Audi czy BMW są markami premium? Tu można szukać odpowiedzi.

Opony jak samochody i inne produkty

Z oponami jest podobnie jak z samochodami czy innymi produktami. Te, które dostają najnowsze rozwiązania, w których debiutują najnowsze opatentowane technologie, nazywa się premium. Podobnie jak w przypadku samochodów – jeśli audi ma coś, czego nie ma volkswagen, to audi jest premium, a nie volkswagen. A jeśli jeszcze dołożymy do tego wyższą cenę, to tym bardziej.

Wyjaśnia to ekspert sklepu Oponeo.pl, jednego z największych w Polsce i przede wszystkim jednego z pierwszych, który na naszym rynku wprowadził taki podział.

  • Przykładowo grupa Continental w swoich flagowych oponach umieszcza najnowsze technologie, które zapewniają najwyższe osiągi – wyjaśnia Łukasz Maroszek, zastępca dyrektora handlowego z Oponeo.pl. - Z biegiem czasu technologie są udoskonalane i te nieco starsze schodzą do klasy średniej, czyli w tym wypadku do opon Uniroyala. Są to nadal bardzo dobre opony, ale nie można oczekiwać, że zostaną w nich zastosowane najnowsze zdobycze techniki – dodaje ekspert.
  • Europejska organizacja ETRMA stowarzysza wybranych producentów opon – tych, którzy mają fabrykę lub fabryki na terenie Europy – kontynuuje Łukasz Maroszek. - Producenci przystępujący do organizacji klasyfikują swoje produkty. Wielu producentów dokonuje również wewnętrznej klasyfikacji.

Klasa = cena?

Opony tzw. klasy premium są z reguły najdroższe. Z kolei opony klasy średniej są droższe od tych z klasy ekonomicznej. A jak realnie wyglądają różnice w cenach? Najłatwiej sprawdzić to na popularnym rozmiarze, precyzując indeksy.

  • Opony premium: 279-538 zł
  • Opony klasy średniej: 246-413 zł
  • Opony ekonomiczne: 247-336 zł

Jak widać, to są jedynie przedziały cenowe, w których mieszczą się konkretne grupy marek opon i faktycznie widać tu różnice w cenach. Jest jeszcze grupa opon, której w żaden sposób się nie klasyfikuje, ale ich ceny kształtują się na poziomie klasy ekonomicznej i średniej.

  • Istnieje również grupa producentów, którzy nie należą do ETRMA i nie są oficjalnie przyporządkowani do konkretnej klasy – wyjaśnia ekspert. - Wtedy na podstawie naszej wiedzy, doświadczenia, opinii, testów, parametrów i podobnych czynników decydujemy o przynależności danego producenta do konkretnej klasy – dodaje.

Jeśli jakiś producent nie pasuje do konkretnej klasy lub trudno takiego producenta sklasyfikować, to mówimy o oponach "pozostałych". Nie oznacza to, że są to opony najgorsze. Tak są klasyfikowane mało znane marki chińskie, ale też produkty oferowane w wąskim przedziale rozmiarów czy przeznaczenia. Przykładem może być marka Semperit, która oferuje głównie produkty zimowe dobrej klasy, ale w niewielu rozmiarach czy indeksach, albo marka Cooper znana m.in. z aut terenowych i nietypowych rozmiarów.

Czy premium zawsze najlepsze?

Wydawać by się mogło, że opony klasy premium powinny wygrywać testy, klasa średnia plasować się gdzieś pośrodku, a ekonomiczna na dole tabel. Nie jest to jednak takie proste, by sprawdzić. Z jednej strony dlatego, że często nie porównuje się wielu opon wszystkich klas, a po drugie – rzeczywistość to co innego niż technologie i podział na klasy.

Aby pokazać miejsce opon różnych klas, przygotowałem tabelę (poniżej). Są to wyniki z różnych, przypadkowo wybranych testów opon pokazujące tylko, które miejsce zajęły opony konkretnej klasy.

Porównanie klas opon
miejscetest 1test 2test 3test 4 test 5
1. pr. pr.pr.pr.pr.
2. pr.pr.pr.pr.pr.
3. śr.śr.pr.pr.pr.
4. pr.śr.pr.pr.śr.
5.pr.śr.eko.pr.pr.
6.śr.pr.pr.śr.pr.
7.pr.eko.eko.pr.pr.
8.eko.śr.eko.eko.śr.
9.eko.pr.----eko.
10.eko.śr.----śr.

klasyfikacje opon na podstawie 5 wybranych testów. 

Premium (pr.); klasa średnia (śr.); ekonomiczne (eko.)

Jak wydać na przykładzie powyższego zestawienia, zasadą nie jest, że zawsze opony klasy premium są klasyfikowane wysoko, ale też świetnie to pokazuje, że opony klasy średniej mogą być lepsze w teście od premium.

Niejedyny słuszny podział

Jeśli sugerujecie się podziałem na klasy opon na podstawie klasyfikacji Oponeo.pl, to — wchodząc do innego sklepu czy korzystając z porad doświadczonego sprzedawcy — możecie być zaskoczeni. Wystarczy porównać przypisanie marek na Oponeo.pl i w Sklepopon.com.

Różnie klasyfikowana jest marka Hankook, która w wielu testach deklasuje produkty premium. Na Oponeo.pl jest to nadal produkt klasy średniej, ale w Sklepieopon.com — już produkt premium. W klasie średniej w Sklepieopon znajdują się takie marki jak Kumho, Matador, Point S czy Toyo, które na Oponeo klasyfikowane są w grupie pozostałych.

Jak widać, podział traktowany jest dość luźno i nie należy się bać zarówno opony ekonomicznych, jak i klasy średniej, jeśli chcecie kupić dobre opony. Warto też poszukać w grupie opon, które nie są klasyfikowane. Bo są tam niekiedy produkty mniej znane, ale bardzo cenione.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (17)