Opony całoroczne. Przed zakupem pamiętaj o dwóch rzeczach
Opony całoroczne, znane również jako opony wielosezonowe, zyskują na popularności w Polsce. Nie ma wątpliwości, że w najbliższych latach będą one coraz częściej zastępować opony sezonowe. Coraz więcej dealerów samochodowych oferuje swoim klientom nowe pojazdy wyposażone w tego typu opony. Ale co powinniśmy wiedzieć o oponach całorocznych?
16.09.2023 10:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opony całoroczne to specjalny rodzaj ogumienia, który został zaprojektowany i wyprodukowany tak, aby można go było używać zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. To możliwe dzięki specjalnie zoptymalizowanemu składowi mieszanki, która w lecie staje się stosunkowo twarda, zapewniając dobrą przyczepność i wysoką odporność na zużycie. Z kolei w zimie ta sama mieszanka zachowuje się na tyle plastycznie, że opona prawidłowo funkcjonuje nawet przy niskich temperaturach.
Dodatkowo specyficzny kształt bieżnika opony zapewnia dobrą charakterystykę zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Wszystko to sprawia, że opony te są uniwersalne, a potocznie nazywane są oponami wielosezonowymi, choć prawidłowa nazwa to opony całoroczne.
Jednak aby opona mogła być uznana za całoroczną, musi mieć specjalny znak 3PMSF, który jest przyznawany przez producenta. Bez tego znaku, opona nie jest uznawana za całoroczną, a jedynie za oponę, która naśladuje oponę całoroczną.
Opony wielosezonowe zyskują na popularności, jednak mają też swoje wady. Warto o nich pamiętać przed zakupem.
Wada 1: Szybsze zużycie
Opony całoroczne, podobnie jak wszystkie inne, zużywają się. Jednak w ich przypadku proces ten zachodzi znacznie szybciej, nie ze względu na specyfikę techniczną, ale dlatego, że są one używane przez cały rok. Jeśli przyjmiemy założenie, że używamy opon sezonowych przez pół roku, to opony całoroczne zużyją się dwa razy szybciej. Co więcej, opony całoroczne są zazwyczaj droższe od opon sezonowych, co oznacza, że musimy za nie zapłacić więcej, ale za to oszczędzamy na ich wymianie.
Jednak tutaj pojawia się problem. Po 2-3 latach użytkowania samochodu, opony całoroczne często muszą być wymienione, podczas gdy dwa komplety opon sezonowych mogą być jeszcze w dobrym stanie. Ponadto opony całoroczne są pewnym kompromisem, więc im bardziej są zużyte, tym bardziej odstają od opon sezonowych pod względem parametrów. Dlatego może się zdarzyć, że podczas gdy dwa komplety opon sezonowych wystarczą nam na 5 lat, opony całoroczne trzeba będzie wymienić już po 2 latach. Z drugiej strony, wymiana opon co 2 lata oznacza, że zawsze mamy nowe ogumienie, co jest pewnym plusem. Jazda jest po prostu bezpieczniejsza.
Wada 2: Konieczność myślenia
Opony całoroczne nie zwalniają kierowcy z myślenia. W rzeczywistości powinny one zwracać większą uwagę i są przeznaczone dla osób, które regularnie serwisują swoje auto. Jedyne, co opony całoroczne eliminują, to konieczność zastanawiania się nad warunkami pogodowymi.
Regularne kontrolowanie opon jest kluczowe – najlepiej dwa razy w roku, ale przynajmniej raz w roku. To jest coś, co zazwyczaj robimy podczas zmiany opon sezonowych. Przy oponach całorocznych warto samemu zająć się tym zadaniem. Nie można polegać na uwagach diagnosty podczas corocznego badania technicznego czy mechanika, który zmienia olej.
Inną kwestią jest przekładanie opon, które powinny być połączone z kontrolą ogumienia. Raz w roku, albo co najmniej raz na dwa lata, warto zamienić opony przednie z tylnymi, a jeśli auto jest stare lub ma niepoprawną geometrię, to również przekładać opony krzyżowo. To może wymagać wizyty u wulkanizatora, ponieważ opony zazwyczaj pracują w jednym kierunku lub mają stronę zewnętrzną i wewnętrzną.
W zależności od panujących warunków warto ocenić przed sezonem, czy opona nadaje się do użytku. Jeśli zapowiada się śnieżna zima, warto zmierzyć głębokość bieżnika. Jeśli robimy to przed zimą, trzeba potraktować oponę jak zimową i mieć minimum 4 mm bieżnika. Z takim bieżnikiem powinna przetrwać jeszcze kolejny sezon letni. Przypominam, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, ale nie warto schodzić poniżej 2-3 mm.
Opona całoroczna, będąca pewnym kompromisem, nie poradzi sobie tak dobrze w najtrudniejszych warunkach zimowych (głęboki śnieg, skrajnie niska temperatura) jak opona zimowa, dlatego warto zachować ostrożność. Wyjeżdżając w góry na oponach całorocznych, warto mieć przy sobie łańcuchy. Natomiast latem trzeba pamiętać, że opona całoroczna nie zapewni tak dobrej przyczepności jak opona letnia, dlatego też należy zachować umiar z dynamiczną jazdą.
Dla kogo są opony całoroczne?
Opony całoroczne są doskonałym zamiennikiem opon sezonowych dla osób, które nie mają dużych wymagań w zakresie przyczepności, podróżują zazwyczaj w dobrych warunkach drogowych i nie chcą martwić się o pogodę. W pewnych sytuacjach mogą one pozwolić zaoszczędzić pieniądze, na przykład na wymianie i przechowywaniu opon. To również dobre opony dla osób, które są świadome ich użytkowania i co najmniej raz w roku dokładnie je sprawdzają lub zlecają to zadanie mechanikowi.
Opony całoroczne nie są dobrym wyborem dla niefrasobliwych kierowców, którzy dowiadują się o zużytych oponach dopiero podczas kontroli drogowej lub corocznego badania technicznego. To nie są również opony dla osób, które jeżdżą dynamicznie. O ile w łagodnej zimie opony całoroczne mogą być lepszym wyborem, o tyle latem na pewno nie.