Opel Omega
Opel Omega należy do klasy wyższej-średniej samochodów osobowych, za jego produkcję w latach 1986–2003 odpowiadał koncern General Motors. Powstały dwie generacje Omegi, znane jako A i B – wyprodukowano w sumie niemal 800 tys. egzemplarzy.
Opel Omega – informacje ogólne
Reprezentujący segment E model Opel Omega był następcą samochodu Opel Rekord, od 1993 roku uznawany był za flagowy model tej marki. Omegę charakteryzuje szeroki wybór silników, dość duże wymiary, a do tego nowoczesne w porównaniu do poprzednika wyposażenie (komputer pokładowy czy schowek z klimatyzacją). Konkurencję rynkową Opla Omegi stanowiły między innymi następujące auta: Audi 100, Ford Scorpio, BMW E34, Mercedes-Benz W124 i Renault 25.
Opel Omega – dane techniczne
Produkowany przez blisko dwadzieścia lat Opel Omega dostępny był w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Wykorzystuje on napęd tylny i manualne (5-biegowe) bądź automatyczne (4-biegowe) skrzynie biegów Omega oferuje bardzo szeroki wybór silników benzynowych oraz diesla, których moc wynosi 73–218 KM, a możliwa do uzyskania maksymalna prędkość to od 163 do ok. 240 km/h.
W autach Opel Omega znajdują się pojemne bagażniki 520 l (do max. 1460 l) w sedanach do nawet 1850 l w kombi. Już pierwsze egzemplarze tego modelu wyróżniały się dużym rozstawem osi (2,73 m); długość auta to ok. 4,7 m, szerokość 1,7–1,9 m, natomiast wysokość osiąga ok. 1,4–1,5 m.
Opel Omega – spalanie
Średnie spalanie samochodów Opel Omega mieści się w granicach 8–10 l/100 km. W cyklu miejskim liczby są zdecydowanie wyższe i w przypadku silników benzynowych wynoszą 14–17 l/100 km; auta korzystające z diesla palą ok. 8–10 litrów na 100 km. Zużycie przez Omegę paliwa na trasie znajduje się na poziomie 5–7 litrów na każde 100 km.
Opel Omega – awaryjność
Do najczęstszych problemów dotykających auta Opel Omega należą wycieki oleju z silnika, zrywanie się paska klinowego i nieszczelny układ hamulcowy czy chłodniczy. Jako że model Omega ma już swoje lata, trzeba więc liczyć się z pojawianiem się wielu licznych rdzy, a także zainwestować w zawieszenie – remontu mogą wymagać wahacze, sprężyny i amortyzatory.
Opel Omega – opinie
Plusem wiekowych już dzisiaj egzemplarzy Omega może się wydawać cena, trzeba jednak pamiętać o raczej nieuniknionej potrzebie dokonania licznych inwestycji na naprawę usterek czy wymianę osprzętu. Jeśli komuś to nie przeszkadza, może cieszyć się łatwo dostępnymi i tanimi częściami zamiennymi. Samochód przez lata był popularny na rynku pojazdów używanych ze względu na dobre osiągi w przypadku mocniejszych silników, sporą wygodę, bogate wyposażenie i prostotę.