Opel Grandland X - witamy na długim dystansie
Od pewnego czasu w naszej redakcji gości Opel Grandland X. Mamy za sobą już kilka tras, sporo jazdy po mieście, różne warunki atmosferyczne. Wkrótce opowiem wam o tym wozie więcej. Na razie – poznajcie długodystansowego Grandlanda X.
04.01.2019 | aktual.: 28.03.2023 12:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opel Grandland X – co pod maską?
Nasz długodystansowy Opel Grandland X został wyposażony w 2-litrowego diesla o mocy 177 KM. Turbodoładowany silnik generuje tę mocy przy 3750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 400 Nm, dostępny jest przy 2000 obr./min. Auto przekazuje moc na przednie koła przez 8-biegowy automat.
Pierwsze wrażenie jednostka robi bardzo dobre – jest mocna ponad potrzeby takiego crossovera, sprawia wrażenie elastycznej. Po przesiadce z długodystansowego Kodiaqa z 2-litrowym turbodieslem Grandland X sprawia wrażenie bardziej żwawego, chociaż nie wskazują na to liczby – moc mniejsza o 13 KM i przyspieszenie do 100 km/h teoretycznie gorsze o 1,1 s (9,5 s).
Opel Gandland X na długim dystansie – jakie wyposażenie?
Opel wyposażył ten egzemplarz grandlanda X bardzo bogato. Co ciekawe, to te najprostsze funkcje sprawiły się najlepiej – podczas chłodnych dni podgrzewanie kierownicy, czterech foteli i przedniej szyby są niezastąpione. O ile bez grzania w dłonie można się obejść, tak szyba, która sama się rozmraża w mniej niż minutę i zamiast skrobania, wystarczy kilka ruchów wycieraczek – jest dla mnie niezastąpiona. Zaskakująco szybko nagrzewają się też siedziska i oparcia pleców. Intensywne ciepło czuć już po mniej niż minucie.
Bardzo użyteczna jest też klapa bagażnika sterowana gestem nogi pod zderzakiem. „Kopnięcie” nie tylko ją zamyka i otwiera. Po aktywowaniu przyciskiem na klapie ryglowania zamków, po wykonaniu stopą gestu nogą pod tylnym zderzakiem, auto nie tylko zamknie bagażnik, ale również zablokuje zamki.
Na pokładzie znajdziemy także wiele znacznie bardziej zaawansowanych systemów. W ramach pakietu 5*NCAP grandland X oferuje wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system wykrywania zmęczenia kierowcy i układ aktywnego utrzymania pasa ruchu.
Nasz długodystansowy opel grandland X ma także panoramiczną kamerę cofania 360 stopni, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, rozbudowany system multimedialny z Apple CarPlay oraz reflektory LED z asystentem świateł drogowych. Ten ostatni punkt jest jednym z moich ulubionych. Opel od lat oferuje jedne z najlepszych świateł w swojej klasie. Dają one bardzo jasny snop światła o dobrym rozkładzie, nieoślepiającym innych uczestników ruchu – z wyraźnym odcięciem górnego zakresu promieni.
Grandland X wyróżnia się też jakością systemu audio. Na pokładzie naszego długodystansowego crossovera znalazł się system Denona.
Opel Gandland X – jakie testy szykujemy?
W ramach naszej przedłużonej przygody z oplem grandlandem X, opowiemy Wam w kilku materiałach między innymi o jego systemie multimedialnym. Przetestowałem też jak sprawdzają się fotele AGR przy długiej jeździe bez przerwy. Dowiecie się też jak opel grandland X sprawuje się w trasie i ile pali tak naprawdę – na podstawie surowych liczb z dystrybutora i przebiegu. Przygotowaliśmy też porównanie z konkurentem z Korei. Grandland X zmierzył się w naszym pojedynku z Kią Sportage.
Co potrafi model Grandland X? O tym już wkrótce na Autokult.pl.