Opel Corsa - ponad trzy dekady ewolucji po niemiecku [galeria zdjęć]
Opel Corsa zadebiutował w 1982 roku. Auto sprzedawane było między innymi jako Vauxhall, Chevrolet i Holden. W ubiegłym roku zadebiutowała jej najnowsza odsłona, a w ostatnich miesiącach na rynek na pełnym gazie wjechała gorąca odmiana Corsy: OPC. Jak wyglądała ewolucja Opla w segmencie B?
05.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opel Corsa A zadebiutował w 1982 roku. Auto oferowane było początkowo jako 3-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowa wersja TR.
Pierwsza generacja przedstawiciela Opla w segmencie B sprzedawana była z silnikami o pojemnościach od 1,0 do 1,6 l. Większość gamy stanowiły jednostki benzynowe. Na początku produkcji Corsy A silniki te były wyposażane w katalizatory. Wtrysk paliwa pojawił się później. Jedynym motorem wysokoprężnym była 1,5-litrowa jednostka napędowa 4EC1 pochodząca od Isuzu.
W 1985 roku zadebiutowała Corsa A w wersji 5-drzwiowej.
Razem z Corsą 5-drzwiową w 1985 roku Opel wprowadził na rynek 4-drzwiowego sedana.
Opel Corsa GSi był wyposażony w silnik 1,6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Dysponował on mocą 101 KM i pozwalał osiągnąć 186 km/h. Mocna wersja Corsy A zadebiutowała na targach samochodowych we Frankfurcie w 1987 roku i trafiła do sprzedaży w 1988.
Najważniejsze zmiany w żywocie generacji A nastąpiły w 1990 roku. Wtedy Opel przeprowadził lifting, w którym zmianie na bardziej obłe uległy zderzaki oraz światła.
Opel Corsa B zadebiutował w 1993 roku. Wraz z nadejściem nowej generacji Opel zaproponował także nowe rozwiązania mechaniczne. Po raz pierwszy w Corsie pojawiła się skrzynia automatyczna. Standardowo Opel montował w generacji B przekładnię ręczną 5-biegową. 4-biegowy automat dostępny był tylko z wybranymi silnikami.
Gama jednostek tego modelu obejmowała motory o pojemności od 1,0 do 1,6 l w przypadku benzyniaków. Silniki wysokoprężne dostępne były z pojemnościami 1,5 i 1,7 l.
Opel Corsa C, czyli już trzecia generacja, zadebiutował w 1999 roku. Na rynek auto weszło już w 2000. Konstrukcyjnie samochód bazował na platformie Gamma stworzonej przez General Motors.
Gama jednostek obejmowała oszczędną rodzinę Ecotec, o pojemnościach od 1,0 do 1,8 l. Wersje 1,0-, 1,2- i 1,4-litrowe dostępne były w dwóch odmianach: zwykłych oraz Twinport. Druga dysponowała większą mocą lub inną charakterystyką (w przypadku 1,4).
Corsa C dostępna była także z jednostkami wysokoprężnymi. Były to: 1,3 CDTI Ecotec, 1,7 DI, 1,7 DTI oraz 1,7 CDTI Ecotec. Najmocniejsza była oczywiście ostatnia z nich. Dysponowała mocą 100 KM.
Opel Corsa D zadebiutował w 2006 roku. Jego konstrukcja bazowała na platformie SCCS. Auto było oferowane w wersji nadwoziowej 3- i 5-drzwiowej.
Ponownie najmniejszym silnikiem w rodzinie był benzynowy motor 1,0. Oprócz tego malca Opel oferował także silniki 1,2, 1,4 i 1,6. Motory wysokoprężne dostępne były w dwóch pojemnościach: 1,3 i 1,7 l.
Niemiecki producent zredukował liczbę oferowanych wariantów silnikowych, ale poszerzył dostępny zasób skrzyń biegów. Corsa D oferowana była z przekładniami 5- i 6-biegowymi ręcznymi, 4-biegową automatyczną i 6-biegową zautomatyzowaną.
W 2007 roku zaprezentowano pierwszą odsłonę Corsy OPC generacji D. Samochód ten był sprzedawany z największym silnikiem benzynowym oferowanym przez Opla w tym aucie. Był to 1,6-litrowy motor rozwijający 192 KM i 230 Nm.
W 2010 roku Opel przeprowadził lifting Corsy D. Zmiany objęły nie tylko wygląd, ale i gamę silnikową, która teraz stała się jeszcze bardziej oszczędna.
W 2011 roku Opel zaprezentował specjalną wersję modelu Corsa OPC. Nürburgring Edition dysponowała mocą 210 KM. Pozwalała ona rozpędzić hardkorową odmianę do 100 km/h w 6,8 s. Corsa OPC Nürburgring Edition była wyposażona dodatkowo między innymi w hamulce Brembo, na nowo skalibrowane systemy elektroniczne, układ wydechowy Remus oraz mechaniczną szperę.
Nowy Opel Corsa, już piątej generacji, zadebiutował w roku 2014 na targach samochodowych w Paryżu. Auto bazuje na tej samej platformie co Corsa D, ale konstrukcja została tu znacznie zmieniona. Wygląd generacji E został dopasowany do stylistyki pozostałych modeli marki.
Bazowa wersja Opla Corsy E oferowana jest z silnikami 1,0 turbo (90 i 115 KM), 1,2 (70 KM), 1,4 (90 KM), 1,4 turbo (100 KM) oraz z dieslem 1,3 CDTI o mocy 75 i 95 KM.
Niedługo po debiucie cywilnej Corsy E, Opel zaprezentował mocarną wersję OPC. Dysponuje ona silnikiem 1,6 Turbo, który generuje 207 KM i 245 Nm. Ceny sportowej odmiany Corsy zaczynają się w Polsce od 90 500 zł.