Odświeżony Ford Focus z układem miękkiej hybrydy i 48‑woltową instalacją
Po Pumie i Fieście przyszedł czas na elektryfikację napędu Forda Focusa. Auto jeździ zupełnie normalnie, ale producent obiecuje oszczędności w paliwie na poziomie 17 proc. Najmniejsza jednostka rozwija moc 155 KM z jednego litra.
24.06.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Elektryfikacja napędów Forda trwa. Niedawno prezentowaliśmy wam Fiestę z układem EcoBoost Hybrid, teraz przyszedł czas na Focusa.
48-woltowa instalacja miękkiej hybrydy, współpracująca z litrową jednostką EcoBoost, dostarcza kierowcy 155 KM, czyli o 5 więcej niż słabsza wersja silnika 1.5 EcoBoost. Jeśli osiągi byłyby porównywalne, a zużycie paliwa zostałoby na poziomie odmiany 125-konnej, to mamy najlepszą jednostkę do tego modelu.
Ford obiecuje poprawę zużycia paliwa o 17 proc. w stosunku do wspomnianego silnika 1.5 ze skrzynią manualną. Dostępna będzie także wersja o mocy 125 KM z systemem mild hybrid, czyli ze zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem (BISG).
Jest to urządzenie podobne do alternatora, napędzane paskiem, którego zadaniem jest odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości, a następnie zamienianie jej na prąd i wykorzystywanie do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu 48 V. Kiedy kierowca mocniej wciśnie gaz, wówczas energia wraca na BISG, by wspomóc silnik spalinowy w rozpędzaniu dodatkową porcją 24 Nm momentu. Średnio na każdy zakres prędkości obrotowej przypada 20 dodatkowych niutonometrów.
W samym silniku zastosowano większą turbosprężarkę, co podniosło moc maksymalną mocniejszej wersji. Większa turbosprężarka co prawda ma też większą bezwładność, ale dzięki BISG nie ma problemu turbodziury.
System mild hybrid pracujący pod napięciem 48V ma też zaletę w postaci szybkiego startu. BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w czasie 350 ms. Funkcja Stop-in-Gear może wyłączyć silnik również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania, nawet wtedy, gdy pojazd jest na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła i ponowne jego uruchomienie w razie potrzeby w błyskawicznym tempie.
Umieszczenie dodatkowego akumulatora pod przednimi fotelami Focusa pozwoliło zachować przestrzeń pasażerską i bagażową na tym samym poziomie, a jednocześnie obniżyć położenie środka ciężkości.
Gama silników odświeżonego Forda Focusa
- 1.0 EcoBoost 6MT (100 KM)
- 1.0 EcoBoost 6MT (125 KM)
- 1.0 EcoBoost 8AT (125 KM)
- 1.0 EcoBoostHybrid 6MT (125 KM)
- 1.0 EcoBoostHybrid 6MT (155 KM)
- 1.5 EcoBoost 8AT (150 KM)
- 1.5 EcoBoost 8MT (182 KM)
[*]Diesle:
- 1.5 EcoBlue 6MT (95 KM)
- 1.5 EcoBlue 6MT (120 KM)
- 1.5 EcoBlue 8AT (120 KM)
- 2.0 EcoBlue 6MT (150 KM)
- 2.0 EcoBlue 8AT (150 KM)/list
Zmiany nie tylko pod maską
Odświeżony Ford Focus ma również dawać więcej komfortu. Nowy jest cyfrowy wyświetlacz konfigurowalny na tablicy zegarów o przekątnej 12,3 cala, a multimedia SYNC 3 mają być bardziej intuicyjne w obsłudze.
Modem FordPass Connect pozwoli kierowcom Focusa korzystać po raz pierwszy z dostępnego systemu wczesnego informowania o niebezpieczeństwie. System może informować o utrudnieniach, jak roboty drogowe, awaryjne zatrzymanie innego pojazdu, obecność zwierząt, pieszych, czy innych przeszkód na jezdni, a nawet o niebezpiecznych warunkach jazdy.